Francja nakłada wysoką grzywnę na Google’a

Google / Zdjęcie via unsplash.com

Urząd ds. konkurencji zdecydował o ukaraniu Google’a grzywną w wysokości 150 mln euro. Powodem jest naruszenie przepisów dotyczących zachowania konkurencyjności oraz niejasne zasady stosowane w ramach platformy Google Ads.

 

 

„Niejasne i trudne do zrozumienia zasady” stosowane w ramach platformy Google Ads oraz nadużywanie dominującej pozycji skłoniły francuski Urząd ds. konkurencji do ukarania amerykańskiej korporacji cyfrowej. Google nie zgadza się z karą i zapowiada odwołanie się od decyzji.

Google utrudni targetowanie reklam politycznych

Google zapowiedział, że ograniczy możliwość targetowania reklam politycznych, aby „zwiększyć zaufanie do cyfrowej komunikacji z wyborcami”. Zmiany wejdą w życie od przyszłego roku.

 

Według nowej polityki reklamowej Google reklamy polityczne będzie można targetować w bardzo zawężony sposób. System ograniczono do zaledwie …

Francja na pierwszej linii

Kolejny akt zmagań między Europą a amerykańskimi gigantami cyfrowymi. Kolejny raz w tym roku na ukaranie amerykańskiego giganta cyfrowego zdecydowała się Francja. We wrześniu br. Google zawarł ugodę z Paryżem ws. unikania płacenia podatków. Oba podmioty zgodziły się na kwotę wynoszącą 965 mln euro, chociaż francuska prokuratura domagała się 600 mln więcej.

Kolejna burza pomiędzy Francją i Googlem wybuchła pod koniec tego samego miesiąca, gdy amerykańska korporacja poinformowała, że nie zastosuje się do nowelizacji dyrektywy dotyczącej praw autorskich. Francja była pierwszym państwem UE, które wdrożyło dyrektywę o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym z marca br. Główny spór dotyczy art. 11 nakazującego wyszukiwarkom internetowym (takim jak Google) dzielenia się zyskami z reklam i ogłoszeń umieszczanych przy linkach do artykułów, jeśli cytowany jest tam fragment oryginalnego tekstu.

Wydawcy prasowi przekonywali, że wyszukiwarki zarabiają setki milionów euro na wykorzystaniu pracy dziennikarzy i niczym się nie dzielą. Gdy Francja zbliżała się do implementacji unijnego prawa Google poinformował, że nie zdecyduje się na płacenie wydawcom prasowym za cytowanie fragmentów tekstów. W ich miejsce pojawią się odnośniki.

Google wygrywa w sprawie o ochronie danych osobowych

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyznał wczoraj rację koncernowi Google – administrator danych osobowych ma obowiązek usuwać lub blokować niepożądane przez wyszukiwane osoby linki tylko na terytorium Unii Europejskiej.
 

Trybunał Sprawiedliwości podążył w orzeczeniu za opinią wyrażoną w tej sprawie przez Rzecznika …

Działania antykonkurencyjne

Tym razem pod lupą francuskiego Urzędu ds. konkurencji znalazła się platforma Google Ads oraz zachowania antykonkurencyjne. Urzędnicy argumentowali podczas piątkowej konferencji prasowej, że Google naruszyło dominującą pozycję na rynku reklamy w wyszukiwarkach poprzez „trudne i niejasne zasady korzystania z platformy Google Ads.

Urząd ds. konkurencji nałożył na firmę obowiązek wyjaśnienia zasad działania platformy oraz uzyskania zgody użytkowników na prezentowanie im spersonalizowanych reklam. Firma jest także zobowiązana do klarownego przedstawienia procedur zawieszania kont oraz opracowania procedur informowania, zapobiegania, wykrywania i postępowania w przypadku wykrycia naruszenia regulaminu Google Ads.

Ponadto zobowiązano Google do corocznego raportowania liczby skarg złożonych przez francuskich internautów o ilości zawieszonych kont. Amerykańska firma ma także złożyć w ciągu dwóch miesięcy raport określający środki i procedury, które zamierza zastosować w celu dostosowania się do nakazów urzędu ds. konkurencji, a w ciągu 6 miesięcy mają być gotowe szczegółowe rozwiązania, włącznie z procedurami.

Google zapłaci we Francji prawie 1 mld euro kary

Amerykański gigant internetowy zawarł ugodę z francuską prokuraturą. Chodzi o kwestię unikania płacenia podatków. Choć kwota jest ogromna, Google i tak sporo dzięki ugodzie zaoszczędził.
 

Uzgodniona kwota – 965 mln euro – składa się z dwóch części. Zaległe podatki wynoszą 456 …

Odwet USA

Kara nałożona przez Urząd ds. konkurencji jest kolejną odsłoną batalii Europy z amerykańskimi korporacjami. Od kilku miesięcy trwa w Europie debata nad koniecznością opodatkowania takich firm, jak Google, Apple, Facebook, Amazon (GAFA). Francuski Senat jako pierwszy zatwierdził w lipcu przyjętą przez Zgromadzenie Narodowe ustawę nakładającą 3-proc. podatek na wielkie koncerny internetowe. Mechanizm zakłada, że firmy, które z działalności cyfrowej we Francji uzyskają przynajmniej 25 mln euro rocznie, a globalnie 750 mln euro, zapłacą 3 proc. daninę od zysków.

Działania Francji spotkały się z odpowiedzią USA. Waszyngton przygotowuje działania odwetowe w postaci ceł na francuskie produkty eksportowe, jak wina, szampany czy kosmetyki. Na razie w USA trwają konsultacje, a konkretne ustalenia będą podejmowane po 14 stycznia przyszłego roku. Nieoficjalnie wiadomo, że Stany Zjednoczone planują wprowadzić nawet 100 proc. cła na francuskie towary.

USA grożą Francji cłami, UE straszy odwetem

To kolejna odsłona sporu o wprowadzony przez Francję tzw. podatek cyfrowy, czyli nową daninę publiczną nałożoną na największe spółki z branży internetowej. Najwięcej podmiotów, które zapłacą nowy podatek to bowiem koncerny amerykańskie.

 

Nazywany w skrócie GAFA (od nazw amerykańskich firm Google, …