Francja – kolejny przystanek Xi Jinpinga w podróży po Europie

Emmanuel Macron i Xi Jinping, źródło Pałac Elizejski

Emmanuel Macron i Xi Jinping, źródło Pałac Elizejski

Po wizycie w pogrążonych kryzysem Włoszech i podpisaniu wstępnej umowy o dołączeniu Rzymu do Inicjatywy Pasa i Szlaku (Belt and Road Initiative – BRI), chiński przywódca Xi Jinping odwiedził wczoraj Monako, gdzie spotkał się z Emmanuelem Macronem oraz księciem Albertem.

 

 

Wizyta, której towarzyszyły nadzwyczajne środki bezpieczeństwa, była pierwszą jakiegokolwiek chińskiego przywódcy w Monako. Księstwo jest zainteresowane zwiększoną współpracą handlową i gospodarczą z Państwem Środka.

Monako w awangardzie w sprawie chińskiej technologii

Monako zawarło w zeszłym roku umowę z firmą technologiczną Huawei na wdrożenie sieci 5G – stanowiącej duży dylemat dla wielu państw europejskich ze względu na ostrzeżenia rządu Stanów Zjednoczonych. USA twierdzą, że sieć giganta technologicznego może umożliwić chińskim służbom bezpieczeństwa szpiegowanie konsumentów.

Wczoraj wieczorem doszło do spotkania pomiędzy Emmanuelem Macronem a Xi Jinpingiem, jednakże to dziś ma dojść do podpisania szeregu umów energetycznych między Paryżem a Pekinem. Podróż do Francji następuje po wizycie we Włoszech, które popierają Inicjatywę Pasa i Szlaku. Emmanuel Macron skrytykował posunięcie Rzymu, wzywając do uzgodnienia wspólnej europejskiej agendy w stosunku do Chin.

Prezydent Chin rozpoczyna wizytę w Europie. Na początek odwiedza Włochy

Xi Jinping będzie w Europie do 26 marca. Oprócz Rzymu odwiedzi także Monako i Paryż. Ale to włoska część wizyty jest dla Chin najważniejsza. Pogrążone w recesji Włochy planują bowiem przystąpić do chińskiej inicjatywy „Pasa i Szlaku”, która ma doprowadzić …

Francja za podmiotową Europą

Francja nie zdecydowała jeszcze, czy dopuści Huawei do stworzenia sieci 5G nad Sekwaną. Pałac Elizejski zapowiedział, że dzisiejsze rozmowy będą dotyczyć handlu, ochrony klimatu oraz stosunków chińsko-europejskich.

Francji zależy na bardziej skoordynowanej polityce Europy w relacjach z Chinami. Macron uważa, że obecnie – ze szkodą dla interesów Starego Kontynentu – każde państwo skupia się na własnych partykularyzmach w relacjach dwustronnych z Pekinem.

Podczas przemówienia w czasie ubiegłotygodniowego posiedzenia Rady Europejskiej w Brukseli, francuski prezydent podkreślił, że „czas europejskiej naiwności w kontaktach z Pekinem dobiegł końca”. Dodał, że „przez wiele lat Chiny wykorzystywały brak skoordynowanej polityki, profitując z europejskich podziałów”.

KE chce silniejszej pozycji UE w relacjach z Chinami

Komisja Europejska przedstawiła 10-punktowy plan działań na rzecz lepszego wyważenia relacji między Unią Europejską a Chińską Republiką Ludowo-Demokratyczną. Zauważono w nim, że obie strony są jednocześnie partnerami, ale i rywalami w kwestiach gospodarczych. W tym samym czasie Parlament Europejski uznał …

Europejskie czempiony

Jednym z głównych pomysłów tandemu francusko-niemieckiej polityki gospodarczej jest utworzenie europejskich czempionów. Jednak inicjatywa Paryża i Berlina dotycząca połączenia gigantów rynku kolejowego – francuskiego Alstomu i niemieckiego Siemensa – została zablokowana przez Komisje Europejską, ze względu na obawy związane „z zagrożeniem konkurencji”.

Pomimo fiaska projektu ministrowie gospodarki z Niemiec i Francji naciskają na zmiany w prawie, argumentując, że tylko w ten sposób UE będzie w stanie podjąć rywalizację z amerykańskimi i chińskimi korporacjami.

Podzielona Europa

Inicjatywa Pasa i Szlaku podzieliła UE. Portugalia, Grecja, Polska oraz inne państwa Europy Wschodniej podpisały już umowę z Chinami. Włochy są jedynym z dużych państw Europy Zachodniej oraz pierwszym należącym do grupy G7, które zadeklarowały współpracę w rozwijaniu tego projektu.

Xi Jinping został przywitany w Rzymie z wielka pompą. W sobotę premier Giuseppe Conte oraz premier Chin Li Keqiang podpisali memorandum w sprawie BRI oraz 30 innych umów handlowych szacowanych przez włoskie media na 5 mld euro.

Obejmują one umowy z China Communications Construction na zaangażowanie w zarządzanie portami w Trieście – zapewniając tym samym Pekinowi strategiczny dostęp poprzez Adriatyk do Serbii, Słowacji, Austrii i Węgier – i Genui, największego portu Włoch.

Inne podpisane umowy dotyczyły rolnictwa, handlu elektronicznego, kultury, bankowości, surowców czy importu żywności. Macron powiedział, że „udostępnianie europejskiej infrastruktury, takiej jak porty, jest poważnym błędem”.

Chiny i Grupa Wyszehradzka: Współpraca w ramach 16+1, czyli wiele hałasu o nic

Nowy Jedwabny Szlak ma na celu rozszerzenie chińskich wpływów gospodarczych i politycznych w Azji, Europie i Afryce. Format „16+1” to jego regionalny wymiar dla Europy Środkowo-Wschodniej. Póki co jednak poziom wymiany handlowej i wzajemnych inwestycji z krajami regionu pozostaje marginalny.

 

Formuła …

We wtorek w Paryżu zakończy się europejskie tournée Xi Jinpinga. Tego dnia dojdzie jeszcze do spotkań z kanclerz Angelą Merkel oraz przewodniczącym Komisji Europejskiej Jean-Claude’m Junckerem.

Już 9 kwietnia w Brukseli dojdzie z kolei do szczytu Chiny-UE. W niedawno opublikowanym dokumencie dotyczącym stosunków między UE a Państwem Środka, podkreślono, że Europa musi uznać Chiny za konkurenta gospodarczego i „dostosować się do zmieniających się realiów gospodarczych oraz wzmocnić politykę wewnętrzną i infrastrukturę przemysłową”.