Francja: Google ukarany za działania w sferze reklamowej. Zapłaci 220 mln euro grzywny

Google zapłaci we Francji kolejną karę za praktyki monopolistyczne (Photo by Kai Wenzel on Unsplash)

Google zapłaci we Francji kolejną karę za praktyki monopolistyczne (Photo by Kai Wenzel on Unsplash)

Autorité de la Concurrence, czyli francuski urząd ds. ochrony konkurencji nałożył na Google karę za stosowanie algorytmów faworyzujących własne usługi w sektorze internetowej reklamy. To skutek ugody jaką zawarto z amerykańskim koncernem.

 

 

„Google dopuścił się poważnych czynów. Podjęliśmy więc historyczną decyzję, która ma szczególny charakter, ponieważ jest pierwszą na świecie, kompleksowo traktującą algorytmy używane w procesie sprzedaży reklam w sieci” – napisała w oficjalnym komunikacie dyrektor Autorité de la Concurrence Isabelle de Silva.

Zastrzeżenia do Google Ad Manager

Nałożona na Google kara o wysokości 220 mln euro to skutek stosowania przez amerykański koncern dyskryminacyjnych wobec konkurentów rozwiązań w swoim narzędziu Google Ad Manager, które pozwala zarządzać kwestią reklam w internecie.

Użyte algorytmy faworyzowały bowiem własne usługi Google kosztem tych oferowanych przez inne spółki. Skargę na to złożyły do francuskiego urzędu trzy medialne koncerny – australijski NewsCorp, francuski Le Figaro i belgijski Rossel.

Uznały one bowiem, że Google stworzył faktyczny monopol na sprzedaż reklam poprzez Google Ad Manager. Powodowało to, że podczas aukcji na rynku internetowej reklamy wygrywał niemal zawsze dom medialny Google.

Po długich negocjacjach Autorité de la Concurrence zawarł ze spółką Alphabet Inc. (czyli konglomeratem skupiającym wszystkie biznesy pod szyldem Google) ugodę, w myśl której amerykański koncern nie tylko zapłaci wysoką grzywnę, ale także w najbliższych miesiącach zmieni swoje praktyki na rynku reklamy internetowej, a cały proces będzie monitorować francuski regulator.

Już sam Google zadeklarował, że po zakończeniu testów nowych rozwiązań na rynku francuskim planuje je wprowadzić „na szerszą skalę, a część z nich nawet globalnie”.

Francja nakłada wysoką grzywnę na Google'a

Urząd ds. konkurencji zdecydował o ukaraniu Google’a grzywną w wysokości 150 mln euro. Powodem jest naruszenie przepisów dotyczących zachowania konkurencyjności oraz niejasne zasady stosowane w ramach platformy Google Ads.

 

 

„Niejasne i trudne do zrozumienia zasady” stosowane w ramach platformy Google Ads …

Niemcy też ukażą Google?

Być może to wyprzedzenie pewnych działań związanych z podobnymi do francuskiego dochodzeniami w innych krajach. Pod koniec maja wszczął takie niemiecki Bundeskartellamt (Federalny Urząd Kartelowy).

Dochodzenie niemieckie jest szersze niż francuskie, ale także dotyczy wykorzystywania pozycji monopolisty, w tym na rynku internetowej reklamy. Urzędnicy z Niemiec zbadają także praktyki stosowane przez Amazon i Facebooka.

„Ze względu na mnogość oferowanych usług cyfrowych, takich jak np. wyszukiwarka Google, serwis wideo YouTube, mapy nawigacyjne, system operacyjny Android czy przeglądarka Chrome, w przypadku firmy Google w grę wchodzi mocno dominująca pozycja z punktu widzenia konkurencyjności” – ocenił wówczas dyrektor Bundeskartellamt Andreas Mundt.

Francja nakłada duże kary finansowe na Amazona i Google

Oba koncerny zapewne odwołają się od decyzji CNIL Francuskiej Krajowej Komisji ds. Informatyki i Wolności.

Seria kar dla Google w Europie

To jednak we Francji Google dostało dotąd najwięcej w Europie kar za stosowanie praktyk monopolistycznych. W kwietniu 2020 r. Autorité de la Concurrence ukarała amerykański koncern za publikację fragmentów depesz agencyjnych czy artykułów prasowych bez uiszczania opłat dla ich twórców, choć obowiązywała już wówczas regulująca tę kwestię unijna dyrektywa.

Z kolei w grudniu 2019 r. Google otrzymał grzywnę w wysokości 150 mln euro za „niejasne i trudne do stosowania” zasady regulujące działanie platformy Google Ads, co miało uderzać w konsumentów.

Natomiast we wrześniu tamtego roku doszło do zawarcia kompromisu w sprawie zaległości podatkowych. Google zgodził się wpłacić do francuskiego budżetu 965 mln euro.

Rekordową karę na Google nałożyła jednak w lipcu 2018 r. Komisja Europejska. Grzywna w wysokości aż 4,3 mld euro związana była ze zmuszaniem użytkowników systemu Android do instalowania google’owskich aplikacji, co zniechęcało ich do sięgania po aplikacje konkurentów.

Tej kary jednak amerykański serwis nie zaakceptował (nie była przedmiotem ugody) i usiłuje wybronić się przed nią przed sądem.