Fiat Chrysler i Peugeot się połączą?

źródło: Flickr/Fiat Chrysler Automobiles: Corporate (CC BY-NC-ND 2.0)

Po tym, jak w czerwcu załamały się rozmowy między Fiat Chrysler a francuskim Renault, teraz włosko-amerykański koncern zamierza podjąć negocjacje na temat fuzji z innym francuskim koncernem – PSA, który produkuje m.in. pojazdy pod marką Peugeot.

 

Rozmowy między Fiat Chrysler a PSA są jeszcze na bardzo wczesnym etapie i ciężko wyrokować na temat szans na zakończenie ich sukcesem. Gdyby jednak oba koncerny zdecydowały się połączyć, powstałby jeden z największych producentów pojazdów na świecie, który produkowałby m.in. takie marki jak Fiat, Chrysler, Renault, Alfa Romeo, Citroen, Jeep, Opel czy Vauxhall. Wartość takiego koncernu jest szacowana na 50 mld euro.

Na samą wieść, że doszło do wstępnych rozmów z PSA, wartość akcji Fiat Chrysler na giełdzie w Nowym Jorku podskoczyła o 9 proc. Inwestorzy są optymistami, choć w czerwcu nie udały się negocjacje, jakie należący do rodziny Agnelli włosko-amerykański koncern prowadził z innym koncernem francuskim – Renault.

Brytyjska branża motoryzacyjna poważnie odczuła brexit, choć nawet do niego nie doszło

Przedstawione przez brytyjskie Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Motoryzacyjnych (SMMT) dane pokazują, że produkcja nowych aut spadła na Wyspach najmocniej od czasu wybuchu globalnego kryzysu finansowego. Wówczas był to jeden z symptomów recesji, w jaką wpadła Wielka Brytania.
 

Według wyliczeń SMMT w kwietniu …

Rząd Francji znów się wtrąci?

Tamte rozmowy załamały się, ponieważ interweniował francuski rząd, który postanowił zmusić Renault aby najpierw rozwiązał konflikt ze swoim japońskim partnerem – Nissanem. Obie spółki zaliczyły w ubiegłym roku spadek obrotów (w przypadku Nissana wyniki były najgorsze od 11 lat), więc trwa dyskusja o potencjalnych zmianach w tej współpracy. Renault, które posiada 43,4 proc. udziałów w Nissanie, być może postanowi część z tych udziałów odsprzedać. Nissan zaś być może skupi się na dopracowaniu własnej marki, a zlikwiduje przeznaczonego głównie na rynki rozwijające się tańszego Datsuna.

W obliczu tych kłopotów Fiat Chrysler postanowił poszukać nowego partnera. Znów we Francji. Wiadomo już, że w przypadku ewentualnego połączenia obu koncernów prezesem całej grupy zostałby obecny prezes PSA Portugalczyk Carlos Tavares. Prezes Fiata Chryslera – urodzony w USA Włoch John Elkann – dalej kierowałby włosko-amerykańską odnogą.

Volkswagen wstrzymuje wielką inwestycję w Turcji

Niemiecki koncern motoryzacyjny poinformował, że wstrzymuje ogłoszenie decyzji o wartej 1,3 mld euro inwestycji w Turcji. To pokłosie europejsko-tureckich sporów o operację jaką prowadzi w północnej Syrii armia Turcji.

 

Volskwagen miał w tym tygodniu ogłosić decyzję o budowie wielkiej fabryki motoryzacyjnej …

Czwarty gracz na rynku

Obie spółki (licząc razem z rynkiem chińskim) sprzedały w ubiegłym roku ok. 8,7 mln pojazdów. Ich połączenie sprawiłoby, że nowy koncern byłby czwarty pod tym względem na rynku po Volkswagenie, Toyocie oraz Renault-Nissan, z których każdy sprzedał w 2018 r. ponad 10 mln pojazdów. Ale z zapowiedzi managerów PSA wynika, że dzięki fuzji z Fiat-Chrysler nowy gigant chciałby powalczyć o palmę pierwszeństwa na globalnym rynku.

Rynek samochodowy przechodzi (i będzie jeszcze długo przechodził) poważne zmiany, które wymusza kwestia elektryfikacji transportu, wdrażanie technologii niskoemisyjnych oraz rozwój motoryzacji autonomicznej. Dlatego wiele koncernów szuka obecnie okazji do zawierania sojuszy lub przeprowadzania fuzji, aby lepiej dostosować się do rynkowej transformacji.

Europejska motoryzacja w stagnacji. Na rynku dominują koncerny z Niemiec i Francji

W zeszłym roku sprzedaż nowych aut w UE wzrosła o symboliczny 1 promil. Dwie trzecie rynku motoryzacyjnego Europy należy do firm z Niemiec i Francji.
 

W 2018 r. w UE po raz pierwszy zarejestrowano 15 mln 159 tys. nowych samochodów osobowych, …