Bruksela blokuje niemiecko-indyjską fuzję w hutnictwie

Margerethe Vestager / Zdjęcie via twitter@EU_Commission

Bruksela zawetowała połączenie gigantów w dziedzinie produkcji stali. Komisji Europejska argumentuje, że fuzja niemieckiego koncernu Thyssenkrupp i indyjskiego Tata zwiększyłaby cenę stali i spowodowałaby likwidację tysięcy miejsc pracy.

 

Komisja Europejska jest konsekwentna w niedopuszczaniu do powstawania gigantów w poszczególnych dziedzinach gospodarki. Po niedawnym wecie połączenia francuskiego Alstomu i niemieckiego Siemensa z powodu zagrożenia konkurencji na rynku kolejowym, tym razem komisarz ds. Konkurencji Margarethe Vestager nie wyraziła zgody na powstanie giganta stalowego. Jeszcze przed podaniem decyzji do wiadomości publicznej, niemiecka grupa wycofała się z transakcji.

Komisja Europejska zawetowała fuzję Alstomu z Siemensem

Komisja Europejska zawetowała fuzję francuskiego Alstomu i niemieckiego Siemensa. Jej przedstawiciele stwierdzili, że połączenie gigantów rynku taboru kolejowego narusza unijne przepisy antymonopolowe. Paryż i Berlin protestują.
 

W uzasadnieniu KE stwierdziła, że porozumienie jest „niezgodne” z rynkiem wewnętrznym i że zaszkodziłoby konkurencji na rynkach …

Te same argumenty, co zawsze

Połączenie dwóch z trzech największych producentów stali na Starym Kontynencie oznaczałoby sprawowanie kontroli nad ponad 50 proc. produkcji wyrobów metalowych. Po przeprowadzeniu dochodzenia KE oceniła, że fuzja obu firm doprowadziłaby do cen produktów ze stali, takich je te wykorzystywane w sektorze przemysłowym (puszki) czy samochodowym.

Podczas wczorajszej prezentacji decyzji Vestager mówiła o ryzyku wzrostu cen oraz potencjalnym zakłóceniu konkurencji na rynku stali. Komisarz podkreśliła, że sektor stalowy należy do „kluczowych” dla europejskiego przemysłu, ponieważ zatrudnionych w nim jest ponad 350 tys. osób. Dodatkowo, na Starym Kontynencie istnieje ponad 5 tys. miejsc, gdzie wytwarza się stal. Jednak pośredni wpływ sektora jest – zdaniem KE – o wiele większy. Produkcja opakowań czy motoryzacja codziennie dają pracę setkom tysięcy Europejczyków. Vestager przypomniała, że cena stali jest kluczowa dla producentów samochodów czy opakowań, a jej import z innych krajów nie zrekompensuje ewentualnych podwyżek z powodu fuzji.

Vestager nakłada karę na piwnego giganta

Komisja Europejska z inicjatywy komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager nałożyła karę w wysokości prawie 2,5 miliona euro na brazylijsko-belgijskiego giganta, browar AB inBev. Powód?  Zawyżanie cen na terenie wybranych państw Unii Europejskiej.
 

Zdaniem komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager największy browar na świecie nadużywał …

Komisja nie taka bezwzględna…

Faworytka liberałów w ubieganiu się o stanowisko szefa Komisji Europejskiej zwróciła uwagę, że wbrew opiniom o prowadzeniu przez Brukselę twardej polityki antymonopolowej, to dopiero trzecia tegoroczna blokada KE. Vestager przypomniała, że w ostatnich dziesięciu latach Komisja dziesięciokrotnie korzystała z tego prawa, podczas gdy jednocześnie zatwierdziła ponad 3 tys, fuzji.

Pani komisarz podkreśliła także zwiększenie wydajności prac kierowanej przez siebie jednostki. Ta pochwała to efekt rozpatrzenia (na ogół pozytywnego) ponad 400 wniosków.

Margrethe Vestager gwiazdą Komisji Europejskiej

Unijna komisarz ds. ochrony konkurencji Margrethe Vestager jest faworytem, aby zastąpić Jean-Claude’a Junckera na fotelu szefa Komisji Europejskiej, wynika z ogólnoeuropejskiego sondażu internetowego, którego wyniki ogłoszono 19 lutego.
 

W badaniu przeprowadzonym przez firmę Burson & Wolfe (BCW) we współpracy z …

ThyssenKrupp jest drugim co do wielkości producentem stali węglowej w UE, zaś Tata Steel znajduje się na trzecim miejscu. Obie firmy są znaczącymi producentami stali i laminatu metalowego, wykorzystywanych w przemyśle spożywczym oraz przemyśle samochodowym.