Brexit: Fabryka Tesli powstanie nie w Wielkiej Brytanii, a w Niemczech

Jedna z fabryk Tesli w USA, źródło: Flickr, fot. Steve Jurvetson (CC BY 2.0)

Mogła powstać w Wielkiej Brytanii, a powstanie w Niemczech – pierwsza w Europie fabryka samochodów elektrycznych Tesla. Założyciel i prezes innowacyjnej amerykańskiej firmy motoryzacyjnej Elon Musk potwierdził, że wpływ na decyzję jego koncernu miał brexit.

 

Plany wybudowania w Europie fabryki Tesli Elon Musk ogłosił w 2014 r. Wskazał wówczas, że najlepszym do tego miejscem byłaby Wielka Brytania. W listopadzie 2016 r., gdy upłynęło już kilka miesięcy od referendum, w którym wygrali zwolennicy wyjścia z Unii Europejskiej, Musk potwierdził swoje plany i ocenił, że „brexit nie będzie mieć wielkiego wpływu na ewentualną budowę fabryki”.

„Dotąd największym odbiorcą naszych pojazdów była Norwegia, ale widzimy wielki potencjał rynku brytyjskiego, który jest dużo większy od norweskiego. Zawsze postrzegałem nasz Model S jako pojazd bardziej europejski niż brytyjski. Może dlatego, że przy projektowaniu go pracowali także właśnie Brytyjczycy?” – mówił wtedy Musk brytyjskiemu portalowi Auto Express.

Teraz w wywiadzie dla tego samego portalu szef Tesli stwierdził, że fabryka jego samochodów powstanie w Niemczech. O Wielkiej Brytanii nie ma już mowy. Musk nie ukrywał, że powodem okazała się niepewność co do terminu i przebiegu brexitu. „Sądziłem, że sytuacja będzie stabilniejsza. Inwestowanie w ogromną fabrykę w Wielkiej Brytanii jest teraz zbyt ryzykowne” – oświadczył. Planowany zakład nazwał „gigafabryką” (gigafactory).

Według ostatnich ustaleń Wielka Brytania ma opuścić UE najpóźniej 1 lutego 2020 r. Ale termin brexitu był już przesuwany trzykrotnie, więc możliwe są i kolejne opóźnienia. 12 grudnia odbędą się też przedterminowe wybory do Izby Gmin, które rozpisano z powodu niemożności zatwierdzenia umowy rozwodowej z UE. Nie wiadomo więc, jaki gabinet będzie rządził Wielką Brytanią po tych wyborach, ani co z przyszłą umową handlową między Londynem a Brukselą.

UE: Już wkrótce za kółkiem bez żadnych promili?

Obecnie w każdym kraju UE obowiązuje inny limit stężenia alkoholu we krwi dopuszczający jazdę samochodem. Zamierza z tym skończyć Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC).

 

 

W ubiegłym tygodniu wystartowała kampania społeczna ETSC, która ma za zadanie przekonać, że we wszystkich państwach członkowskich …

Gigafabryki w Europie i Azji

Europejska fabryka Tesli ma być ogromna. W zakładzie, który według słów Muska miałby powstać pod Berlinem, znalazłoby pracę 6-7 tysięcy osób. Dotyczyłoby to tylko samych linii produkcyjnych i montażowych, kolejne setki (a być może nawet powyżej 1 tys.) osób mogłoby pracować w działach związanych z designem oraz oprogramowaniem. „Wszyscy wiedzą, że w kwestii inżynierii motoryzacyjnej Niemcy nie mają sobie równych. To kolejny powód, dla którego nasza europejska gigafabryka powstanie właśnie w Niemczech” – podkreślił Musk.

Wkrótce w Berlinie powstanie centrum badawczo-rozwojowe Tesli. Budowa wielkiej fabryki Tesli to kolejny krok. Musk chciałby dzięki otwarciu europejskiej fabryki produkować w sumie 1 mln egzemplarzy Tesli rocznie. Popyt na te samochody, zwłaszcza w Europie, jest bardzo duży. Klienci muszą czasem czekać na odbiór samochodu nawet 3-4 miesiące. Także transport gotowych pojazdów z fabryk w USA na Stary Kontynent jest drogi i kłopotliwy. Zlokalizowanie części produkcji w Europie rozwiązałoby ten problem.

Europejska fabryka Tesli miałaby produkować jednak głównie nie Model S, a Modele 3 oraz zapowiadany od dłuższego czasu nowy Model Y. Pierwsze pojazdy zjechałyby z taśmy montażowej pod koniec 2021 r., o ile budowa zakładu zacznie się zaraz na początku 2020 r. Tesla otworzyła też właśnie „gigafabrykę” w Chinach. W zakładzie zlokalizowanym w Szanghaju ma docelowo powstawać nawet 250 tys. pojazdów rocznie, głównie na rynek azjatycki. Cały kompleks powstał w niecały rok.

W Szanghaju mają powstawać Modele 3 oraz Y. Produkcja pełną parą ruszy, gdy załatwione będą wszystkie formalności. Na razie chińska fabryka Tesli przeprowadza testowy rozruch fabryki, ale w ramach tych działań powstają już pierwsze egzemplarze elektrycznych pojazdów.

Niemiecka gigafabryka zostanie wybudowana niedaleko lotniska Berlin-Brandenburg. Niemcy już żartują sobie z przekąsem: ciekawe, co powstanie pierwsze – zakład Muska czy berlińskie lotnisko, którego budowa trwa od… 2006 r.

Cyberataki na brytyjskie partie polityczne

Partia Pracy i Partia Konserwatywna padły w ostatnich dniach ofiarą cyberataku, który sparaliżował działanie ich stron internetowych. Nie doszło jednak prawdopodobnie do kradzieży jakichkolwiek danych.

 

Przeprowadzone ataki to tzw. ataki DDoS (Distributed Denial of Service, a po polsku „rozproszona odmowa usługi”), …