Amazon oficjalnie wchodzi do Polski. Będą zmiany na rynku e-handlu?

Amazon od 2014 r. prowadzi w Polsce centra logistyczne, ale teraz zacznie też regularną działalność handlową (Photo by Christian Wiediger on Unsplash)

Amazon od 2014 r. prowadzi w Polsce centra logistyczne, ale teraz zacznie też regularną działalność handlową (Photo by Christian Wiediger on Unsplash)

Największy amerykański i w ogóle globalny serwis e-commerce oficjalnie zapowiedział otwarcie sklepu dedykowanego dla klientów w Polsce. Niebawem pojawić ma się wersja serwisu w domenie .pl. To oznacza poważną konkurencję dla dotąd królujących na polskim rynku Allegro czy chińskiego AliExpress.

 

Należący do Jeffa Bezosa (jeszcze niedawno najbogatszego człowieka na Ziemi, ale wyprzedzonego już przez właściciela m.in. Tesli Elona Muska) koncern Amazon jest największym na świecie pod względem zarówno obrotów, jak i wizyty użytkowników (średnio w 2020 r. ponad 5,7 mld miesięcznie).

W 2019 r. przychód netto serwisu przekroczył 280 mld dolarów. Ubiegły rok jeszcze bardziej Amazona wzmocnił. W czasie pandemii ludzie częściej korzystali z zakupów online, czasem także dlatego, że inaczej nie mogli. Wiele sklepów zostało zamkniętych, albo przebywali w kwarantannie czy samoizolacji.

Według danych za trzeci kwartał 2020 r. sprzedaż netto Amazon na świecie wyniosła rekordowe ponad 96 mld dolarów. W drugim kwartale było to prawie 89 mld, a w pierwszym – 75,5 mld. Danych za czwarty kwartał spółka jeszcze nie podała, ale jest niemal pewne, że było to ponad 100 mld dolarów, ponieważ w okresie przedświątecznym Amazon zawsze miał najlepsze obroty w całym danym roku.

Kodeks Usług Cyfrowych a V4: Potrzeba precyzyjnych regulacji, ale i ostrożności

W jaki sposób do unijnego Kodeksu Usług Cyfrowych (Digital Services Act) podchodzą kraje Grupy Wyszehradzkiej?

Amazon działał dotąd w Polsce z Niemiec

Ale do tej pory amerykański gigant e-commerce nie był oficjalnie obecny w Polsce jako sprzedawca. Nie istniała wersja tego sklepu w domenie .pl, która byłaby dedykowana stricte polskim użytkownikom, a co najważniejsze – polskim sprzedawcom.

Kupujący z Polski mieli bowiem dostępną polskojęzyczną wersję niemieckiego serwisu Amazona (Amazon.de) i możliwość zamawiania towarów do Polski dzięki ułatwieniom wynikającym z przepisów o jednolitym rynku w Unii Europejskiej.

Ale dużo trudniej wyglądało to z punktu widzenia potencjalnych polskich sprzedawców, bo na Amazonie – jak informuje sam serwis – już ponad połowa dostępnych towarów jest oferowana przez zewnętrznych sprzedawców.

Teraz Amazon poinformował, że rozpoczął prace nad uruchomieniem swojego polskiego sklepu i zaprosił przedsiębiorców z Polski do korzystania ze swoich usług i rejestrowania się na platformie sprzedażowej. Amerykański gigant kusi ich możliwością dotarcia do „ponad 300 milionów klientów na całym świecie, w ponad 200 krajach i terytoriach”.

Wiceprezes Amazon ds. rozwoju w UE Alex Ootes poinformował, że za pośrednictwem jego spółki towary sprzedaje już na całym świecie 1,7 mln małych i średnich firm, a ponad 200 tys. z nich przekroczyło w 2019 r. poziom 100 tys. dolarów w rocznej wartości sprzedaży.

O tym, że Amazon rozpocznie w Polsce regularną działalność sprzedażową plotkowano już od jesieni ubiegłego roku. W listopadzie „Puls Biznesu” ujawnił, że amerykańska spółka zawarła umowę z InPostem na dostarczanie jej towarów do paczkomatów. Wtedy jednak nikt dalszych planów potwierdzać nie chciał.

Czy Grupa Wyszehradzka opodatkuje internetowych gigantów?

Choć państwa członkowskie UE nie doszły do porozumienia w sprawie opodatkowania internetowych gigantów, państwa Grupy Wyszehradzkiej intensywnie zastanawiają się nad wprowadzeniem własnych podatków cyfrowych.
 

W trakcie ostatniego szczytu tatrzańskiego na Słowacji, ministrowie finansów Wyszehradzkiej Czwórki podpisali wspólną deklarację. Wyrazili w …

Powstanie w Polsce 10. centrum logistyczne Amazona

Amazon jest jednak już w Polsce obecny od 2014 r. Wtedy to amerykański koncern otworzył w naszym kraju pierwsze centrum logistyczne, obsługujące odbiorców w Europie Zachodniej. Dziś takich centrów Amazon ma już dziewięć, m.in. w Sosnowcu, Kołbaskowie, Bielanach Wrocławskich, Gliwicach i Łodzi. Jeszcze w tym roku powstanie 10. centrum – w Świebodzinie, gdzie ma być zatrudnionych 1 tys. osób.

W sumie – licząc jeszcze z centrum obsługi informatycznej w Gdańsku – Amazon zatrudnia w Polsce ponad 18 tys. osób. Według Amerykańskiej Izby Handlowej w ubiegłym roku stał się więc największym amerykańskim pracodawcą w Polsce i trzecim największym inwestorem z USA w naszym kraju.

Tyle, że wielu byłych już pracowników centrów logistycznych Amazona skarżyło się na swojego pracodawcę, wskazując przede wszystkim na trudne warunki pracy (wysokie normy do wyrobienia) i niskie zarobki. Pracownicy mają być też bardzo restrykcyjnie rozliczani z wykonywanych obowiązków, co utrudniać ma według nich nawet korzystanie z toalety.

W 2018 r. serwis Money.pl ujawnił natomiast, że Amazon opatentował specjalne opaski na rękę dla pracowników. Mają one pomagać szybciej odnaleźć w magazynie właściwą półkę (wibrując szybciej, jeśli magazynier zmierza w dobrym kierunku), ale także… kontrolować to w jakim tempie wykonywana jest praca.

Amazon broni się, że warunki pracy w centrach logistycznych są jasno określone w firmowym regulaminie, a spółka – w odróżnieniu od wielu pracodawców w Polsce – oferuje stałe zatrudnienie, a nie umowy cywilno-prawne.

Francja nakłada duże kary finansowe na Amazona i Google

Oba koncerny zapewne odwołają się od decyzji CNIL Francuskiej Krajowej Komisji ds. Informatyki i Wolności.

Konkurencja m.in. dla Allegro i AliExpress

Wejście do Polski Amazona to także spora zmiana dla rynku e-commerce, na którym królowały dotąd powstały w Polsce serwis Allegro czy chiński AliExpress, a w poszczególnych segmentach np. Empik.com (książki, płyty) czy niemieckie Zalando (odzież i dodatki). Amerykański gigant będzie dla nich wszystkich dużą konkurencją.

Szczególnie dla Allegro, które opiera się głównie na zewnętrznych sprzedawcach. Firma ta stoi bowiem przed ryzykiem nie tylko utraty na rzecz Amazona części klientów, ale także partnerów biznesowych.

Chwilę po ogłoszeniu planów Amazona kurs akcji Allegro na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych spadł aż o 7 proc. I choć dziś tanieje większość spółek mierzonych indeksem WIG20, to jednak w przypadku Allegro spadek jest wyraźnie silniejszy.

Sama spółka zapewnia, że konkurencji z Amazonem się nie obawia. Prezes Allegro François Nuyts (a do 2018 r. manager Amazona odpowiedzialny za Europę Południową) przekonywał w listopadowym wywiadzie dla Money.pl, że kierowana przez niego spółka „ma mnóstwo atutów”. „Jesteśmy marką pierwszego wyboru dla polskich klientów. Oczywiście konkurencja jest dobra, bo dzięki niej mocniej zabiegamy o uwagę klientów” – podkreślał.

Allegro, które na giełdzie zadebiutowało w październiku ubiegłego roku, stając się niemal od razu jedną z najbardziej wartościowych spółek, też ma już umowę InPostem, a do tego inwestuje w sieć własnych automatów do odbioru przesyłek. Polacy bowiem taką formę ich otrzymywania bądź nadawania pokochali.

Drugi najważniejszy potencjalny konkurent Amazona w Polsce – chiński serwis AliExpress (należący do Alibaba Group) także zapowiedział inwestycje w swoje automaty do odbioru zamówień. Spółka obiecuje przyspieszenie dostaw.