UE będzie mieć limity emisji CO2 przez samochody ciężarowe

źródło: PxHere

źródło: PxHere

Unijni ministrowie odpowiedzialni za sprawy środowiska osiągnęli porozumienie co do ustanowienia od 2025 r. ograniczeń w emisji dwutlenku węgla przez ciężarówki. Dotąd w UE nie było przepisów regulujących tę kwestię. Teraz projektem dyrektywy zajmie się PE.

 

Zebrani w Brukseli ministrowie uzgodnili, że począwszy od 2025 r. średnia wartość emisji CO2 przez nowe samochody ciężarowe musi być o 15 proc. niższa od poziomu z 2019 r., zaś od 2030 r. o 30 proc. w stosunku do 2019 r. Takie właśnie limity zaproponowała w maju Komisja Europejska.

54 mln ton CO2 mniej

Teraz państwa członkowskie przychyliły się do propozycji KE. „To część naszych wysiłków na rzecz dekarbonizacji transportu drogowego i ważny krok w kierunku osiągnięcia celów Porozumienia Paryskiego” – mówiła po wczorajszym (20 grudnia) posiedzeniu Rady UE minister ds. rolnictwa, leśnictwa, środowiska, gospodarki wodnej i turystyki sprawującej prezydencję Austrii Elisabeth Köstinger.

Dzięki nowym regulacjom UE wyemituje w latach 2020-2030 aż o 54 mln ton mniej dwutlenku węgla. To tyle ile w ciągu jednego roku emituje cała Szwecja. Być może jednak liczby te będą jeszcze mniejsze. W 2022 r. zostanie przeprowadzony specjalny przegląd przepisów i będzie możliwość podniesienia limitów.

Plastikowe jednorazówki znikną z UE

Parlament Europejski i kraje członkowskie porozumiały się co do ostatecznego kształtu nowych przepisów zakazujących stosowania plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku takich jak słomki, talerzyki czy sztućce. Zakaz wejdzie w życie od 2021 r.
 
Projekt nowych przepisów Komisja Europejska zaproponowała w maju. W …

Kary i zachęty

Aby przekonać producentów do wypełniania nowych norm, państwa członkowskie chcą z jednej strony wprowadzić system kar finansowych, a z drugiej strony kilka zachęt. Np. ci, którzy szybko przejdą na produkcję aut niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych, otrzymają specjalne tzw. superkredyty na emisję CO2, choć będą one podlegały pewnym limitom, aby nie zaniżać unijnych celów środowiskowych. Z systemu superkredytów wyłączeni będą jednak producenci autobusów i autokarów, o co wnioskowała KE.

Przyjęcie przez państwa członkowskie mandatu na negocjacje z Parlamentem Europejskim to jednak dopiero początek procesu ustanawiania limitów emisyjnych dla samochodów ciężarowych. Teraz do stanowiska unijnej rady odniosą się europosłowie, którzy mogą zażądać jeszcze większych ograniczeń w emisjach. Apelują o to organizacje środowiskowe, która chcą by od 2025 r. było to 24 proc., zaś po roku 2030 – 40 proc., a jako rok odniesienia proponują 2016.

Negocjacje przeprowadzi prezydencja rumuńska. Bukareszt obejmie przewodnictwo w Radzie Europejskiej 1 stycznia 2019 r.

Europejskie porozumienie w sprawie nawozów pochodzących z recyklingu

Jak informuje partner medialny EURACTIV francuski Journal de l’environnement, Komisja Europejska doszła do porozumienia z państwami członkowskimi UE w sprawie stosowania nawozów organicznych i odpadowych. Jego celem jest ograniczenie stosowania nawozów chemicznych w Europie.
 

Nowe prawodawstwo zostało zaproponowane przez …

Koszty czy oszczędności?

Z kolei organizacje producentów samochodów chcą limitów maksymalnie na poziomie 7 proc. w 2025 r. i 17 proc. w 2030 r. Przekonują przy tym, że wyższe limity zbyt mocno uderzą w europejską branżę motoryzacyjną i uczynią ją mniej konkurencyjną na świecie. Ale KE odpowiada, że niższa emisyjność pojazdów to ich niższe koszty eksploatacji jeśli chodzi o paliwo. Przeciętne małe lub średnie przedsiębiorstwo miałoby na tym zaoszczędzić nawet 25 tys. euro w ciągu 5 lat.

KE szacuje też, że emisja CO2 przez samochody ciężarowe, autobusy i autokary to 6 proc. całej emisji dwutlenku węgla w UE oraz 25 proc. emisji w transporcie drogowym.

W ostatni wtorek (18 grudnia) państwa członkowskie oraz PE doszły natomiast do porozumienia co do limitów emisji w przypadku samochodów osobowych i dostawczych. Do 2025 r. samochody osobowe i dostawcze będą musiały ograniczyć emisję o 15 proc. w stosunku do poziomu zmierzonego w 2021 r., zaś do 2030 r. będzie to odpowiednio 37,5 proc. dla samochodów osobowych i 31 proc. dla dostawczych. Te przepisy muszą już zostać tylko formalnie zatwierdzone.

Jest unijne porozumienie ws. celów emisyjnych CO2 w samochodach

Parlament Europejski i Rada Europejska osiągnęły porozumienie co do nowych zaostrzonych celów emisyjnych dwutlenku węgla przez samochody. Do 2025 r. samochody osobowe i dostawcze będą musiały ograniczyć emisję o 15 proc. w stosunku do poziomu zmierzonego w 2021 r., zaś …