Szwedzka gazeta rezygnuje z nieekologicznych reklam

źródło: Pexels, Kaboompics.com

Szwedzki dziennik „Dagens ETC” poinformował, że nie będzie już zamieszczał reklam spółek związanych z wydobywaniem lub wykorzystaniem paliw kopalnych, a także produktów związanych z takimi surowcami. Redakcja tłumaczy, że tylko w ten sposób „może utrzymać wiarygodność”.

 

„Dagens ETC” to reprezentujący lewicowe poglądy dziennik wydawany od 2005 r. w Sztokholmie. Do stycznia 2014 r. był tygodnikiem, ale od prawie 5 lat ukazuje się codziennie od poniedziałku do piątku w wersji papierowej oraz przez cały tydzień w wersji internetowej.

Codziennie sprzedaje się tylko ok. 10 tys. egzemplarzy papierowych, ale wersja cyfrowa ma ponad 200 tys. subskrybentów. Na winiecie „Dagens ETC” widnieje hasło: „Czerwona gazeta dla bardziej zielonego świata”.

Skutek Młodzieżowego Strajku Klimatycznego

Od dziś (26 września) ten szwedzki dziennik nie będzie publikował reklam żadnych produktów lub usług, których wytworzenie lub świadczenie wiąże się z wydobyciem lub spalaniem paliw kopalnych. Jak poinformował redaktor naczelny „Dagens ETC” Andreas Gustavsson decyzję podjęli wspólnie przez właściciela spółki wydawniczej ETC Förlag Johana Ehrenberga, zarząd spółki, dział marketingu oraz całą redakcję dziennika.

Gustavsson przyznał, że taka decyzja na pewno odbije się na kondycji spółki, bo oznacza rezygnację z reklam m.in. spółek paliwowych czy niektórych motoryzacyjnych, ale dziennikarze i wydawcy uznali, że nie mają innego wyjścia. „Jesteśmy świadomi, że rynek prasy jest w głębokim kryzysie i niemal każda redakcja walczy o przetrwanie, ale dużo poważniejszy jest kryzys klimatyczny, który dotyka nas wszystkich. Dlatego jestem pewny, że ta decyzja okaże się w długim okresie bardzo mądra” – stwierdził naczelny „Dagens ETC”.

Dodał, że jego oraz jego koleżanki i kolegów przekonał ostatecznie do działania ubiegłotygodniowy Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, w którym wzięło udział na całym świecie ponad 4 mln młodych osób. Kolejny taki globalny strajk ma się odbyć jutro (27 września).

Dziś na budżet tego dziennika składają się zyski ze sprzedaży egzemplarzy papierowych oraz prenumerat, przychody reklamowe oraz dotacje rządowe. Gazety mogą bowiem w Szwecji liczyć na wsparcie państwa, które wśród zadań ma także dbanie o pluralizm mediów. Ale i tak wiele szwedzkich dzienników i tygodników walczy o utrzymanie się na rynku. Koszty druku rosną, a czytelnictwo spada. Gustavsson tłumaczy jednak, że rezygnacja z usług reklamowych dla nieekologicznego biznesu to kwestia „dziennikarskiej wiarygodności”.

„Jak daleko może zajść dziennikarstwo, skoro coraz częściej sponsorowane jest przez siły, które dużo energii wkładają w to, aby zablokować wysiłki na rzecz przeciwdziałania rozwojowi kryzysu klimatycznego?” – pyta naczelny „Dagens ETC”.

Nowy raport IPCC: Poziom mórz podnosi się coraz szybciej

Najnowszy raport Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) alarmuje, że wzrost poziomu mórz w XXI w. jest dużo szybszy niż w XX w. Wody w morzach i oceanach przybywa też dużo szybciej niż wcześniej przewidywano. Przyczyną tego są zachodzące na …

Brytyjska młodzież apeluje do całej branży reklamowej

Akcja szwedzkich dziennikarzy to nie pierwsze proekologiczne działanie nakierowane na branżę reklamową. W maju brytyjska grupa prośrodowiskowych aktywistów „Extinction Rebellion” wystosowała list otwarty do największych agencji reklamowych i stowarzyszeń reklamodawców. Zaapelowali w nim o pomoc w walce ze zmianami klimatycznymi. „To wy pomogliście wykreować wysokoemisyjny styl życia i hiperkonsumpcję. Ale jeśli mamy przeżyć, to musicie nam pomóc i zmienić bardzo szybko swój przekaz” – głosi list.

„Extinction Rebellion” przekonuje, że „tylko branża reklamowa może zmienić masowe zachowania w mgnieniu oka.” „Znaleźliśmy się w tak trudnym położeniu, bo przez lata wmawialiście ludziom, że muszą kupować rzeczy, których wcale nie potrzebowali” – napisali brytyjscy aktywiści w swoim apelu.

Część agencji reklamowych (przede wszystkim tych mniejszych) odpowiedziało pozytywnie na ten apel i powołało w lipcu ruch „Creatives for Climate”, który ma promować to, aby nie tworzyć kampanii reklamowych, które namawiają do nieekologicznych wyborów konsumenckich.

Guterres: Jeśli nie zaczniemy działać, może stać się najgorsze

Sekretarz Generalny ONZ António Guterres wezwał wczoraj obecnych na szczycie klimatycznym w Nowym Jorku do podjęcia natychmiastowych działań w celu zatrzymania zmian klimatu. “Jeśli nie zaczniemy działać, może stać się najgorsze” – uprzedzał.  Ostrzegł też, że “natura jest na nas …