W Berlinie 18 marca odbędzie się polsko-niemieckie forum gospodarcze dotyczące cyfryzacji, energii (głównie zielonej) i elektromobilności. Organizację tego forum uzgodniono w listopadzie zeszłego roku podczas wizyty w Warszawie niemieckiego ministra gospodarki i energetyki Petera Altmaiera. „Mam nadzieję, że kolejne forum odbędzie się w Warszawie i będzie to impreza cykliczna”, powiedziała w środę na konferencji prasowej minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

UE będzie mieć limity emisji CO2 przez samochody ciężarowe

Unijni ministrowie odpowiedzialni za sprawy środowiska osiągnęli porozumienie co do ustanowienia od 2025 r. ograniczeń w emisji dwutlenku węgla przez ciężarówki. Dotąd w UE nie było przepisów regulujących tę kwestię. Teraz projektem dyrektywy zajmie się PE.
 
Zebrani w Brukseli ministrowie uzgodnili, …

Wspólne dotacje na akumulatory

Jednym z tematów forum w Berlinie będzie współpraca Niemiec i Polski przy produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych.

W połowie lutego rządy Niemiec i Francji postanowiły wspólnie wesprzeć produkcję takich akumulatorów w Europie, aby sprostać rywalizacji firm z Azji. Na ten cel rząd Niemiec przeznaczy 1 mld euro, jak zapowiedział minister Peter Altmaier. A francuski minister finansów Bruno Le Maire dorzucił do tego 750 mln euro. Przy tej okazji minister Altmaier poinformował, że Niemcy i Francja liczą na udział w tej inicjatywie Hiszpanii i Szwecji oraz Polski.

Minister Emilewicz potwierdziła, że Warszawa zamierza dołączyć do inicjatywy Berlina i Paryża. – Decyzja o wysokości wkładu Polski ma być podjęta w tym miesiącu – powiedziała na konferencji pani minister. Nie chciała ujawnić, jaką kwotę rząd przeznaczy na wsparcie fabryk akumulatorów do aut na prąd w Polsce. Na razie taką fabrykę buduje u nas tylko niemiecki koncern Daimler. Powstanie ona przy budowanej przez ten koncern fabryce silników do samochodów osobowych marki Mercedes-Benz w Jaworze na Dolnym Śląsku.

Inicjatywę Niemiec i Francji musi jeszcze zaakceptować Komisja Europejska, gdyż są wątpliwości, czy szykowana przez Berlin i Paryż pomoc publiczna dla fabryk akumulatorów do aut na prąd jest zgodna z unijnymi przepisami.

Minister Emilewicz zapewniała, że nie powinno być z tym problemów. Bo są przepisy pozwalające dotować przyszłościowy przemysł UE w obszarach i dziedzinach, które obecnie są wykluczone z pomocy publicznej. Natomiast występujący na konferencji ambasador Niemiec Rolf Nikel przyznał, że w tej kwestii trwają jeszcze dyskusje z Brukselą. W zeszłym miesiącu minister Altmaier powiedział, że decyzję w tej sprawie KE powinna podjąć w kwietniu.

Europa odchodzi od diesla. Ale będą problemy z ochroną klimatu

Coraz więcej Europejczyków obawia się aut z silnikami Diesla. W zeszłym roku stanowiły już tylko nieco ponad jedną trzecią nowych aut zarejestrowanych w UE. W Polsce kierowcy odchodzą od takich samochodów jeszcze szybciej.
 

W 2018 r. silniki Diesla miało 35,9 proc. …

Warszawa bliżej Berlina i Paryża

Plan wspólnego dotowania fabryk akumulatorów do aut na prąd rządy Niemiec i Francji przedstawiły jako pierwszy projekt nowej europejskiej polityki przemysłowej, którą zamierzają wykreować Berlin i Paryż.

W ramach tej nowej polityki przemysłowej UE rządy Niemiec i Francji proponują też zmianę unijnych przepisów o konkurencji – tak by przy łączeniu spółek brać pod uwagę jej konsekwencje na globalnym rynku, a nie tylko w UE. Rządy Niemiec i Francji wystąpiły z tą propozycją, gdy w zeszłym miesiącu KE zakazała przejęcia przez niemieckiego Siemensa francuskiej firmy Alstom.

Zdaniem Brukseli powstanie takiego giganta kolejowego byłoby dla mieszkańców Europy niekorzystne finansowo i stworzyłoby zagrożenia dla bezpieczeństwa podróżowania kolejami. Rząd Francji utyskiwał za to, że decyzja Komisji uniemożliwi stworzenie firmy, która miałaby konkurować z Chinami.

Na konferencji minister Jadwiga Emilewicz powiedziała, że można rozważyć zmianę unijnych przepisów o konkurencji. Wskazała, że trzeba przy tym brać pod uwagę zmiany na rynku globalnym, lecz także dalsze znoszenie barier na wspólnym rynku UE. Pani minister wskazała przy tym, że chociaż nie ma barier celnych dla inwestycji polskich firm w Niemczech, to jednocześnie w Niemczech jest wiele przepisów, które faktycznie ograniczają tam działalność przedsiębiorców z Polski. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało raport w tej sprawie, który przedstawiać będzie w Niemczech przy okazji berlińskiego forum.