Niemcy proponują unijny podatek lotniczy

źródło: Pixabay/Free-Photos

Niemiecki minister finansów zaproponował, aby rządy państw członkowskich UE rozważyły możliwość wprowadzenia specjalnego podatku doliczanego do ceny biletu lotniczego. Uzyskane w ten sposób środki miałyby zostać przeznaczone na walkę ze zmianami klimatycznymi. Transport lotniczy należy do najmocniej emisyjnych.

 

Olaf Scholz przedstawił swoją propozycję tuż przed rozpoczęciem piątkowego (13 września) spotkania unijnych ministrów finansów w Helsinkach. Jednym z tematów tego spotkania jest właśnie to jak resorty finansów w państwach członkowskich mogą wesprzeć unijne starania o ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

Zdaniem niemieckiego ministra należy w tym celu mocniej promować korzystanie wewnątrz UE z transportu kolejowego, najlepiej kosztem transportu lotniczego, który generuje o wiele więcej dwutlenku węgla. Obecnie lotnictwo pasażerskie odpowiada za ok. 2 proc. globalnej emisji CO2 oraz za 12 proc. emisji w transporcie.

W samych Niemczech obowiązuje już od 2011 r. taki podatek, który waha się 7,38 euro aż do 41,49 euro. Jego wysokość zależna jest od rodzaju zakupionego przez pasażera biletu.  Z tego tytułu tylko w 2018 r. trafiło do budżetu federalnego 1,2 mld euro. „Obserwuję w Europie rosnące zainteresowanie naszym rozwiązaniem. Niektórzy zaczynają wprowadzać podobne. Myślę jednak, że warto, aby UE i wszystkie jej państwa członkowskie rozważyły takie działania” – powiedział Scholz.

Od dziś Unia Europejska żyje na ekologiczny kredyt

Europa zbyt szybko zużywa zasoby naturalne. Zdaniem autorów raportu „European Union Overshoot Day”, od dziś wszyscy obywatele UE żyją na ekologiczny kredyt. Oznacza to, że UE wyczerpała zasoby, które planeta może zaoferować w ciągu roku.
 

Według Światowego Funduszu na rzecz Przyrody …

Kto jeszcze planuje podatek lotniczy?

Plany wprowadzenia podatku lotniczego ma m.in. Francja. Nowe regulacje prawdopodobnie wejdą w życie od początku przyszłego roku. Podatek doliczany do ceny każdego biletu wynosiłby od 1,5 euro do nawet 18 euro. Najmniej zapłacą pasażerowie klasy ekonomicznej na lotach krótkodystansowych, a najwięcej pasażerowie klasy biznes na lotach długodystansowych. Nowy podatek ma przynosić rocznie nawet 180 mln euro.

Z kolei w Holandii przedstawiono rządowy projekt ustawy, która podatek lotniczy wprowadzałaby od 1 stycznia 2021 r. Miałby on wynieść 7 euro od jednego sprzedanego biletu. Dodatkowo podatkiem obłożone byłyby loty cargo. Wysokość tej daniny zależna byłaby od tego jak emisyjny jest dany samolot i wahałaby się od 3,85 euro za tonę ładunku do 1,925 euro za tonę.

Olaf Scholz zaproponował jednak nie tylko opodatkowanie biletów lotniczych, ale także dodatkowe wsparcie dla transportu kolejowego. „To także powinno stać się europejskim trendem” – oświadczył.

Francja: Wysokie temperatury przyczyną śmierci niemal 1,5 tys. osób

Francuskie ministerstwo zdrowia poinformowało, że fala upałów z czerwca i lipca przyczyniła się do niemal 1,5 tys. zgonów w całym kraju. Wysokie temperatury niejednokrotnie przekraczały ponad 40 stopni Celsjusza.
 

 

Wysokie temperatury najbardziej dały się we znaki mieszkańcom Francji między 24 czerwca …

KE jest na razie ostrożna

Bruksela bardzo ostrożnie zareagowała na niemiecką propozycję. W pamięci wielu są bowiem niedawne niepokoje społeczne i ostre protesty tzw. ruchu żółtych kamizelek, które wybuchły we Francji po wprowadzeniu specjalnych pro-ekologicznych podatków, którymi obłożono benzynę i olej napędowy. Protesty te szybko przekształciły się w szerszy sprzeciw przeciw rządom Emmanuela Macrona.

Wiceprzewodniczący KE Valdis Dombrovskis powiedział dziennikarzom, że sprawa znajdzie się w gestii nowej Komisji. Dodał jednak, że spodziewa się, że będzie ona chciała łagodzić napięcia społeczne związane z walką ze zmianami klimatycznymi, w tym z podatkiem energetycznym czy węglowym. „Jest pewna liczba gałęzi przemysłów i zawodów, gdzie można się w związku z tymi zmianami spodziewać znikania miejsc pracy. Musimy pomóc tym ludziom i wesprzeć regiony, w które to uderzy” – powiedział Dombrovskis.

Dlatego KE chce stworzyć specjalny fundusz transformacyjny, który ma służyć takim właśnie działaniom.

Więcej samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej

Rośnie rejestracja samochodów elektrycznych w UE. W I połowie 2019 r. było ich dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2018 r. Więcej e-samochodów jest także w Polsce, ale pod względem liczb bezwzględnych to wciąż za mało w porównaniu z europejskimi …