Niemcy: Otwarto pierwszą autostradę elektryczną

Ciężarówka na autostradzie, źródło: publicdomainpictures.net, fot. Carlos Sardá

Ciężarówka na autostradzie, źródło: publicdomainpictures.net, fot. Carlos Sardá [publicdomainpictures.net, fot. Carlos Sardá]

Niemiecki rząd uruchomił w Hesji na zachodzie kraju pierwszy odcinek autostrady dla ciężarówek napędzanych prądem elektrycznym. Projekt o nazwie eHighway ma przyczynić się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

 

Do pilotażu wybrano 10-kilometrowy odcinek autostrady A5 między lotniskiem we Frankfurcie a parkiem przemysłowym. Ciężarówki są zaczepione do podwieszonej nad drogą instalacji za pomocą pantografu tj. przegubowego systemu zainstalowanego na dachu pojazdów (znanego chociażby z tramwajów czy trolejbusów). Wyposażono je także w silnik elektryczny i akumulatory. Ciężarówki biorą udział w normalnym ruchu drogowym. W przypadku powodzenia testu dojdzie do elektryfikacji kolejnych autostrad.

E-mobilność: Jak Grupa Wyszehradzka radzi sobie na tle Europy?

W dziedzinie e-mobilności państwom Europy Środkowej nieco jeszcze brakuje do średniej unijnej. Nie chcą jednak dłużej pozostawać w tyle – stawiają na produkcję baterii do samochodów elektrycznych i marzą o wielkich inwestycjach rodzimego przemysłu.
 

Kiedy rozniosła się wieść, że w 2019 …

Korzyści dla środowiska

Dzięki zastosowaniu technologii samochody będą mogły poruszać się z prędkością do 90 km/h. Za rozwój projektu odpowiedzialny jest Uniwersytet w Darmstadt oraz firma Siemens. Niemcy są drugim po Szwecji krajem w Europie, który eksperymentuje z podobnym rozwiązaniem. Sektor transportu drogowego jest odpowiedzialny za znaczną część produkcji dwutlenku węgla do atmosfery.

System skonstruowano w taki sposób, by pojazdy pobierały energię przez pantograf podczas jazdy, aby w razie opuszczenia zelektryfikowanej części autostrady pojazd mógł poruszać się dzięki energii zgromadzonej w akumulatorze bez emisji dwutlenku węgla. To korzyści dla środowiska i znaczna oszczędność paliwa dla firm transportowych. Siemens wylicza, że oszczędności mogą sięgnąć do 20 tys. euro na każde przejechane 100 tys. kilometrów.

Europejscy burmistrzowie chcą, aby budżet UE wspierał zerową emisję CO2

Burmistrzowie 210 europejskich miast podpisali się pod listem-apelem, w którym wezwali unijnych przywódców do działań na rzecz osiągnięcia do 2050 r. zerowej emisji CO2 w UE w ujęciu netto. Ich zdaniem wsparcie tych działań powinno być ujęte w nowym siedmioletnim …

Dalsze plany

Zdaniem inżynierów Siemensa, elektryfikacja autostrad jest szczególnie pożądana na obszarach, gdzie występuje nieużywana infrastruktura kolejowa. Rozwój transportu samochodowego generuje coraz większe ilości dwutlenku węgla wydzielanego do atmosfery. Według inicjatorów, projekt eHighway to próba przyczynienia się do zahamowania zmian klimatycznych.

Podczas wtorkowej inauguracji sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Rita Schwarzelühr-Sutter przypomniała, że przygotowania do otwarcia systemu poprzedziło wiele lat testów na różnych rodzajach dróg, włącznie z udziałem samochodów osobowych. W niedługim czasie planowane są otwarcia kolejnych odcinków w Szlezwiku-Holsztynie i Badenii-Wirtembergii. Ministerstwo informuje, że w najbliższych latach na rozwój projektu przeznaczy dodatkowo 70 milionów euro. 

Nawet milion gatunków zagrożonych wyginięciem

Rekordowa liczba gatunków zwierząt i roślin jest obecnie zagrożona całkowitym zniknięciem z powierzchni Ziemi. Powodem jest zanieczyszczenie środowiska. Takie wnioski płyną z największą przeprowadzonego dotąd w historii badania dotyczącego bioróżnorodności na naszej planecie.
 

Opublikowany w Paryżu wstępny raport

Jaka przyszłość?

Na niemieckich drogach z każdym rokiem przybywa ciężarówek. Rząd Niemiec zakłada jednak, że do 2050 r. chciałby doprowadzić do bezemisyjnego transportu kołowego. Testowy odcinek ma odpowiedzieć na wątpliwości inżynierów, np. w stosunku do zachowania się pojazdów w ruchu ulicznym podczas manewru wyprzedzania. Wówczas za napęd odpowiedzialna będzie bateria – ładowana w czasie jazdy za pomocą przewodów.

Każdego roku niemieckimi drogami przewozi się towary o łącznej wadze ok. 4,5 miliarda ton, z czego prawie 70 proc. jest realizowane za pomocą samochodów z tradycyjnym napędem spalinowym. Pociągi towarowe – inna alternatywa dla środowiska – odpowiadają za 20 proc. przewozów. Według ekspertów, w najbliższych latach nie będzie możliwe przeniesienie większej ilości towarów do transportu kolejowego. Stąd próby innowacji na autostradach. Co ważne, prąd służący do testów w okolicach Frankfurtu pochodzi z odnawialnych źródeł energii.

IPSOS: Walka ze zmianami klimatu ważna dla wyborców w całej Europie

Aż 77 proc. potencjalnych wyborców uważa walkę z globalnym ociepleniem za ważne kryterium przy podejmowaniu decyzji o tym, na kogo głosować w majowych wyborach do Parlamentu Europejskiego, wynika z sondażu przeprowadzonego przez IPSOS Mori.
 

W ciągu ostatnich miesięcy miliony młodych …