Niemcy: Koniec ery samochodu? – czas na autobus, pociąg i rower

Źródło: [Neil H]

Niemieccy kierowcy są gotowi, przynajmniej teoretycznie, by porzucić swoje auta na rzecz autobusów, pociągów i rowerów – wynika z badania niemieckiego ministerstwa środowiska. Artykuł publikujemy w ramach partnerstwa EurActiv z Der Tagesspiegel.

 

Zdaniem niemieckiej minister środowiska Barbary Hendricks (SPD) samochody autonomiczne nie rozwiążą problemu mobilności starszych obywateli. W środę (12 kwietnia) powiedziała w Berlinie, że trudno jej sobie wyobrazić 75-latka, który odważy się pilotować samochód automatyczny.

Wolność od samochodu

Zachodzi jednak inna przemiana w mentalności niemieckich kierowców. Autorzy 11. badania świadomości środowiskowej zapytali obywateli o ich stosunek wobec prowadzenia samochodu i, w szerszym ujęciu, ochrony środowiska.

Spośród 4 tyś. respondentów, 91 proc. uważa, że życie byłoby lepsze, gdyby ludzie nie byli zależni od aut. 79 proc. wolałoby taki rozwój infrastruktury miejskiej, by mieć alternatywę dla samochodu.

Hendricks ucieszyło szczególnie to, że aż 46 proc. badanych, którzy mieszkają w mniejszych miejscowościach (do 20 tys. mieszkańców), mogą sobie wyobrazić życie bez samochodu – z autobusem lub pociągiem w zamian. W większych miastach ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi  60 proc. Jednocześnie aż dwie trzecie respondentów chciałoby lepszej infrastruktury rowerowej.

Mniej ekologicznie rysuje się rzeczywistość zastana – obecnie aż 70 proc. zapytanych używa samochodu codziennie lub kilka razy w tygodniu.

Cienie ochrony środowiska i klimatu

37 proc. respondentów zwraca uwagę na koszty codziennego dbania o środowisko – na przykład, że czynsz staje się wyższy w budynkach o zwiększonej efektywności energetycznej.

Niemcy są sceptyczni względem skuteczności polityki klimatycznej. Dwie trzecie z nich obawia się, że ich kraj nie podoła wyzwaniom związanym ze zmianami klimatu. Większość respondentów nie wierzy też, że globalna gospodarka będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla (carbon neutral) do roku 2100.

Klimat i tworzywa sztuczne

Za najważniejsze wyzwania polityczno-społeczne roku 2016 Niemcy uznali tzw. kryzys uchodźczy oraz kwestie bezpieczeństwa. Sprawy środowiska i klimatu ocenili jako trzecie pod względem istotności. Jako najbardziej palący problem w zakresie ochrony środowiska postrzegają natomiast zanieczyszczenie mórz tworzywami sztucznymi.