Niemcy: Tarcza antykryzysowa o wartości 130 mld euro. 50 mld na klimat

Niemiecki pakiet stymulacyjny dla gospodarki wyniesie 130 mld euro.

Niemiecki pakiet stymulacyjny dla gospodarki wyniesie 130 mld euro. / Zdjęcie via unsplash

Zatwierdzona przez niemiecki rząd tarcza antykryzysowa ma przyczynić się do poprawy sytuacji rodzin i podtrzymania konsumpcji. Prawie połowa ze 130 mld euro zostanie jednak przeznaczona na inwestycje w przyszłościowe branże oraz klimat.

 

 

„Żyjemy w czasach głębokich zmian społecznych, które prawdopodobnie najlepiej charakteryzują się wyzwaniami związanymi ze zmianami klimatu i cyfryzacją (…). Dlatego nie mogliśmy przedstawić tylko klasycznego pakietu stymulacyjnego, ale także musimy uwzględnić w nim przyszłe aspekty. I na tym właśnie się koncentrujemy”, powiedziała Angela Merkel podczas konferencji prasowej.

Aby osiągnąć porozumienie w sprawie kolejnego pakietu dla niemieckiej gospodarki potrzeba było 21 godzin intensywnych rozmów w ramach niemieckiej koalicji rządowej. Efektem jest tarcza antykryzysowa o wartości 130 mld euro.

„Rząd wysłał ważny sygnał do swoich sąsiadów w UE i na świecie: pakiet naprawczy skupiający się na przyszłościowych branżach jest najlepszym sposobem na wyjście z kryzysu”, powiedział Alexander Reitzenstein, doradca w E3G Berlin, organizacji pozarządowej działającej na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Niemcy: Pakiet stymulacyjny dla gospodarki dzieli koalicję rządącą

Niemcy debatują, w jaki sposób wspomóc krajową gospodarkę.

Niemcy: Pieniądze dla rodzin i konsumpcję

W ostatnich dniach toczyła się w niemieckiej polityce intensywna wymiana argumentów między koalicyjnymi partnerami na temat wysokości pakietu stymulacyjnego. Ostateczna kwota – 130 mld euro – jest wyższa o 50 mld od pierwotnych szacunków.

„To odważna odpowiedź na kryzys spowodowany pandemią. Pakiet stymulacyjny ma za zadanie pobudzić wydatki na konsumpcję oraz złagodzić obciążenia finansowe rodzin”, podkreśliła na konferencji prasowej kanclerz Angela Merkel.

Środki będą do rozdysponowania w latach 2020/2021, z czego znaczna większość – 120 mld euro znajdzie się w gestii rządu federalnego. Pakiet uwzględnia obniżenie do końca roku (począwszy od 1 lipca) stawki podatku VAT z 19 do 16 proc. Rodziny otrzymają 300 euro wsparcia na jedno dziecko, przy czym osoby samotnie wychowujące dzieci mogą liczyć na większe wsparcie.

Dodatkowo 10 mld euro zostanie przeznaczonych na wsparcie władz lokalnych, które muszą zmierzyć się z trudnościami finansowanymi, związanymi z mniejszym wpływem podatków. Środki te będą przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę oraz budownictwo mieszkaniowe.

Koronawirus: Na jakich warunkach Niemcy uratują Lufthansę?

Niemiecki rząd zdecydował o pomocy finansowej dla przewoźnika w wysokości 9 mld euro ale Komisja Europejska stawia warunki.

Tarcza antykryzysowa: Miliardy związane z klimatem

Prawie połowa (50 mld euro) ze środków zarezerwowanych w tarczy związana jest z tzw. „pakietem przyszłościowym” (klimat i digitalizacja). Zgodnie z zapowiedzią kanclerz Merkel rząd wskazuje, że wyłącznie “przyszłościowe” inwestycje umożliwią ożywienie gospodarcze po kryzysie i stworzenie dobrze prosperującej zielonej gospodarki.

W pakiecie przewidziano m.in. bonusy na zakup pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Rząd planuje podwojenie (do końca 2021 r.) premii za sprzedaż pojazdów elektronicznych (z 3 tys. do 6 tys. euro), samochodów typu plug-in i „hybryd”. Ten element tarczy jest wyceniany na 2,2 mld euro. Dodatkowo, w najbliższych miesiącach 2,5 mld euro zostanie zainwestowane w infrastrukturę do ładowania i badania w zakresie e-mobilności i akumulatorów.

Kolejne 2 mld zostaną przeznaczone na inwestycje w nowe technologie i innowacje dla producentów i dostawców samochodów, a podatek od pojazdów silnikowych dla samochodów osobowych ma być w większym stopniu ukierunkowany na emisje CO2.

Kolejne 7 mld euro zostanie przeznaczone na stworzenie infrastruktury wodorowej (wkrótce niemiecki rząd opublikuje swoją strategię dotyczącą wodoru), zaś 5 mld euro posłuży do zwiększenia kapitału własnego niemieckich kolei – Deutsche Bahn. A w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, nowa strategia przewiduje zwiększenie pozyskiwanego w ten sposób prądu z 15 do 20 GW do 2030 roku.

„Przedstawione cyfry mogą zapierać dech w piersiach. Wczorajsza decyzja rządu niemieckiego jest o tyle ważna, że już za 3 tygodnie Niemcy obejmą przewodnictwo w Radzie UE. A więc dziś patrząc na decyzje rządu niemieckiego mamy jak na dłoni pokazane priorytety Unii Europejskiej co najmniej do końca roku, a zapewne dłużej”, powiedział Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, były minister środowiska.

63 mld euro dla Polski w ramach Funduszu Odbudowy. Jest nowy projekt budżetu na lata 2021-2027

Przewodnicząca Komisji Europejskiej przedstawiła dziś w Parlamencie Europejskim nowy projekt Wieloletnich Ram Finansowych Unii Europejskiej po 2020 r.

Elektromobilność po pandemii: Francja chce zostać liderem w Europie

Nie tylko Berlin planuje stymulować krajową gospodarkę przeznaczając miliard euro na branże związane z nowymi technologiami i klimatem. W podobnym kierunku podążyła Francja, która chciałaby w niedalekiej przyszłości stać się największym w Europie producentem samochodów elektrycznych.

Francuski zastrzyk dla koncernów samochodowych wyniesie 8 mld euro. W zamian za wsparcie koncerny motoryzacyjne zobowiązały się do przeniesienia do kraju produkcji i utrzymania fabryk. Prezydent Emmanuel Macron chciałby, aby do 2025 r. nad Sekwaną produkowano 1 mln samochodów elektrycznych i hybrydowych.

„Naszym celem jest uczynienie z Francji wiodącego kraju w branży samochodów elektrycznych w Europie”, podkreślił Macron w trakcie wystąpienia w fabryce części samochodowych w Valéo w Etaples (Pas-de-Calais).

Francuski plan wsparcia krajowych producentów samochodów składa się z trzech elementów: wsparcia popytu na rynku wewnętrznym, wsparcia produkcji oraz zachęt do wprowadzenia innowacji w fabrykach francuskich koncernów na terytorium kraju.

W ramach wsparcia popytu wewnętrznego od czerwca br. pierwsze 200 tys. osób, otrzyma bonus w wysokości 3 tys. euro na zakup nowego lub używanego pojazdu i 5 tys. euro w przypadku zakupu pojazdu elektrycznego.

Prezydent zapowiedział również przyznawanie stałych bonusów za zakup samochodów elektrycznych w wysokości 7 tys. euro dla osoby prywatnej oraz 5 tys. euro dla firm i 2 tys. euro na zakup samochodów o napędzie hybrydowym, które wcześniej były wykluczone z programów wsparcia. Władze zdecydowały o przyspieszeniu o rok – z 2022 do 2021 r. – instalacji 100 tys. terminali do ładowania aut elektrycznych.