Komisja Europejska będzie walczyła z „ekościemą”?

Zdjęcie via unsplash.com @oratnin

Wiceszef Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis chciałby utworzenia narzędzia pozwalającego ograniczyć zjawisko „greenwashingu”, tj. kuszenia przez przedsiębiorstwa klientów deklaracjami dotyczącymi ich rzekomego proekologicznego nastawienia.

 

Propozycja padła w poniedziałkowym wywiadzie dla „Financial Times”. Valdis Dombrovskis wezwał w nim do utworzenia do końca roku narzędzia klasyfikującego, które umożliwiałoby wskazanie uczciwych przedsiębiorców rzeczywiście dbających o sprawy środowiska w odróżnieniu od tych tylko symulujących uwzględnianie ekologicznych wymogów. Zmiany miałyby dotyczyć wszystkich dziedzin gospodarki.

Raport ONZ: Aby ratować klimat, ludzkość musi zmienić styl życia

Najnowszy raport Międzyrządowego Panelu do spraw Zmian Klimatu Organizacji Narodów Zjednoczonych (IPCC) stwierdza, że jeśli ludzkość dalej będzie w takim stopniu niszczyć ziemię i wycinać lasy, aby zwiększać produkcję m.in. mięsa, to pogrzebane zostaną wszelkie wysiłki na rzecz klimatu, poczynione w …

Proekologiczne inicjatywy

W nowej kadencji Komisji Europejskiej pod przewodnictwem Ursuli von der Leyen (Dombrovskis jest nominowany przez łotewski rząd na kolejne 5 lat), ekologia będzie znajdowała się w samym centrum zainteresowania. Wprawdzie europejscy Zieloni nie poparli Niemki w lipcowym głosowaniu w Parlamencie Europejskim, jednak nowa szefowa unijnej egzekutywy umieściła w przygotowanym programie wiele proekologicznych inicjatyw, mających zjednać jej przychylność pro-środowiskowo nastawionych członków Parlamentu.

Na szczegóły przyjdzie jeszcze poczekać. Ursula von der Leyen jest obecnie w trakcie spotkań z zarekomendowanymi przez poszczególne rządy osobami, które mają wejść w skład tworzonej przez nią nowej Komisji Europejskiej. Tymczasem obecny wiceprzewodniczący KE Valdis Dombrovskis proponuje wprowadzenie systemu taksonomicznego, który – jego zdaniem – stałby się kluczowym z punktu widzenia przyszłych europejskich inicjatyw ekologicznych.

Od dziś Unia Europejska żyje na ekologiczny kredyt

Europa zbyt szybko zużywa zasoby naturalne. Zdaniem autorów raportu „European Union Overshoot Day”, od dziś wszyscy obywatele UE żyją na ekologiczny kredyt. Oznacza to, że UE wyczerpała zasoby, które planeta może zaoferować w ciągu roku.
 

Według Światowego Funduszu na rzecz Przyrody …

Eko certyfikaty

System pozwoliłby na rzeczywistą weryfikację wszystkich firm pod kątem ich działalności. Zdaniem Dombrovskisa to istotne z punktu widzenia podziału unijnego finansowania. Podmioty z unijnym eko certyfikatem dawałyby pewność właściwego wykorzystania środków ze Wspólnotowego budżetu bez podejrzeń o chęć wyłudzenia dotacji.

Na początku marca w UE przyjęto prawo obligujące ubezpieczycieli i fundusze emerytalne do ujawniania ryzyka środowiskowego w swoich inwestycjach. Mechanizm, choć na mniejszą skalę, jest podobny do tego zaproponowanego przez komisarza Dombrovskisa i ma pobudzić zielone inwestycje, ograniczając jednocześnie praktyki nieuczciwych przedsiębiorców. Nowe zasady zobligują firmy do informowania o inwestycjach, które mogą przyczynić się np. skażeniu wody lub środowiska.

Nawet milion gatunków zagrożonych wyginięciem

Rekordowa liczba gatunków zwierząt i roślin jest obecnie zagrożona całkowitym zniknięciem z powierzchni Ziemi. Powodem jest zanieczyszczenie środowiska. Takie wnioski płyną z największą przeprowadzonego dotąd w historii badania dotyczącego bioróżnorodności na naszej planecie.
 

Opublikowany w Paryżu wstępny …

Czym jest „greenwashing”?

„Greenwashing” zwany także zielonym marketingiem jest kierowany głównie do osób nastawionych pro-środowiskowo. Wykorzystuje wzrastającą świadomość ekologiczną obywateli. W początkowej fazie polegał na dodawaniu przedrostka eko lub zielonej szaty graficznej do różnego rodzaju produktów. Gdy metoda ta spowszedniała, spece od marketingu zaczęli sięgać po bardziej wyszukane sposoby, by przedstawić, jak bardzo dany produkt jest przyjazny dla środowiska.

Z jednej strony np. marki odzieżowe zapewniają o dostosowaniu się do najściślejszych wymogów produkcji. Z drugiej, co dwa lub trzy miesiące zachęcają do zakupów w ramach nowej kolekcji. W przemyśle modowym istnieje kilka certyfikatów poświadczających wytworzenie produktu w sposób przyjazdy lub w najgorszym przypadku, najmniej inwazyjny dla środowiska. Należy do nich m. in. EcoLabel, czyli dobrowolny certyfikat przyznawany od 1992 r. przez Komisję Europejską zarówno produktom, jak i usługom, których cykl życia ma jak najmniejszy wpływ na środowisko naturalne. O EcoLabel mogą ubiegać się zarówno tekstylia, jak i środki czystości czy higieny osobistej.

Lato w Europie: Rosną temperatury, płoną lasy

Pożary pochłaniają kolejne hektary europejskich lasów, a przez wiele państw regularnie przechodzą fale upałów. Wysokie temperatury stanowią zagrożenie dla coraz większej liczby osób.
 

Od dwóch tygodni Portugalia zmaga się pięcioma wielkimi pożarami. Największy z nich wybuchł w gminie Vila del Rei, …

Jak się zabezpieczyć przed „zielonym kłamstwem”? Eksperci zalecają więc sprawdzanie składu produktów i tego czy posiadają one właściwe certyfikaty. W przypadku przemysłu odzieżowego chodzi przede wszystkim o wymagania dotyczące składu lub procesu barwienia. Certyfikaty takie, jak Oeko Tex (nadawane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań i Testowania w dziedzinie Ekologii i Tekstyliów i Skóry) gwarantuje brak zawartości substancji niebezpiecznych dla człowieka.