Francja ratuje branżę motoryzacyjną i stawia na samochody elektryczne

Rządowy pakiet wsparcia dla motoryzacji ma kosztować 8 mld euro.

Rządowy pakiet wsparcia dla motoryzacji ma kosztować 8 mld euro. / Zdjęcie via unsplash.

Francja chce stać się największym w Europie producentem samochodów elektrycznych. Emmanuel Macron zaprezentował plan wsparcia dla branży motoryzacyjnej.

 

 

Prezydent Emmanuel Macron zaprezentował pakiet pomocowy dla francuskich firm samochodowych. Wyniesie on 8 mld euro. W zamian za wsparcie koncerny motoryzacyjne zobowiązały się do przeniesienia do kraju produkcji i utrzymania fabryk. Macron chciałby, aby do 2025 r. nad Sekwaną produkowano 1 mln samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Koronawirus: Sytuacja w Polsce, Europie i na świecie – AKTUALIZACJA

Najnowsze informacje na temat pandemii koronawirusa w Polsce, Europie i na świecie – TEKST NA BIEŻĄCO AKTUALIZOWANY

Francja stawia na auta elektryczne

„Naszym celem jest uczynienie z Francji wiodącego kraju w branży samochodów elektrycznych w Europie”, podkreślił Macron w trakcie wystąpienia w fabryce części samochodowych w Valéo w Etaples (Pas-de-Calais). 

Macron chciałby, by w najbliższych latach aż trzy czwarte Francuzów mogło zaopatrzyć się w pojazdy elektryczne.

Francuski plan wsparcia krajowych producentów samochodów składa się z trzech elementów: wsparcia popytu na rynku wewnętrznym, wsparcia produkcji oraz zachęt do wprowadzenia innowacji w fabrykach francuskich koncernów na terytorium kraju.

W ramach wsparcia popytu wewnętrznego od czerwca br. pierwsze 200 tys. osób, otrzyma bonus w wysokości 3 tys. euro na zakup nowego lub używanego pojazdu i 5 tys. euro w przypadku zakupu pojazdu elektrycznego.

Prezydent zapowiedział również przyznawanie stałych bonusów za zakup samochodów elektrycznych w wysokości 7 tys. euro dla osoby prywatnej oraz 5 tys. euro dla firm i 2 tys. euro na zakup samochodów o napędzie hybrydowym, które wcześniej były wykluczone z programów wsparcia.

Władze zdecydowały o przyspieszeniu o rok – z 2022 do 2021 – instalacji 100 tys. terminali do ładowania aut elektrycznych.

Minister gospodarki Bruno Le Maire zapowiedział na początku maja br., że rząd jest gotowy wyłożyć „duże kwoty na inwestycje”, zwłaszcza w samochody elektryczne i produkcję baterii do nich. Jednak warunkiem miało być zaangażowanie po stronie producentów samochodów, którzy – jak przyznał minister gospodarki – „być może zbyt wiele produkcji przenieśli poza granice kraju„.

Do czasu kryzysu finansowego w 2008 r. Francja była drugim co do wielkości producentem samochodów w Europie. Od tego czasu Francuzi spadli na piąte miejsce. Dwa flagowe samochody: Peugeot 208 oraz Renault Clio produkowane są poza granicami kraju.

Francja: Druga tura wyborów 28 czerwca. Opóźnił ją koronawirus

Premier Francji ogłosił datę przeprowadzenia II tury wyborów samorządowych. Została ona opóźniona z powodu pandemii koronawirusa.

 

Pierwsza tura wyborów samorządowych odbyła się we Francji 15 marca. Kolejna miała się odbyć dwa tygodnie później, ale z powodu pandemii została odłożona na późniejszy, …