Bruksela z entuzjazmen przyjmuje umowę ONZ o zmniejszeniu o połowę emisji gazów cieplarnianych w żegludze do 2050 r.

hamad M/Flickr [hamad M]

W piątek 13 kwietnia ponad 170 krajów osiągnęło porozumienie o zredukowaniu emisji CO2 produkowanego przez transport morski „co najmniej” o połowę do 2050 r. w porównaniu  do roku 2008, co ma zakończyć lata powolnego postępu w tej kwestii.

 

Kitack Lim, Sekretarz Generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), twierdzi, że przyjęcie początkowej strategii „pozwoliłoby IMO na to, by prace nad zmianami klimatycznymi miały w przyszłości solidną podstawę”. Porozumienie o zmniejszeniu o połowę emisji gazów na morzu otwiera drogę do jeszcze większych ograniczeń, których skala działań może osiągnąć nawet 100% do 2050 r.

The European Climate Foundation w swoim oświadczeniu twierdzi, że „osiągnięcie tego celu będzie oznaczało, że do 2030 r. nowo budowane statki oceaniczne będą zasilane odnawialnymi paliwami nie zawierającymi węgla. Natomiast statki, których załadunek sięga ponad 80% światowego handlu, do tego czasu będą wolne od paliw kopalnianych.”

Opozycja wobec ograniczenia emisji

Kraje Unii Europejskiej, razem z Wyspami Marshalla, które mają drugi największy na świecie rejestr statków, wsparły plan zmniejszenia emisji od 70% do 100% do 2050 r. w porównaniu do 2008 r. Jednak opozycja takich krajów jak Arabia Saudyjska, Brazylia, Panama, czy Stany Zjednoczone na zeszłotygodniowej sesji w Londynie ograniczyła potencjalne osiągnięcia IMO w tej sprawie.

Natomiast Komisja w Brukseli przyjęła umowę jako „znaczący krok do przodu” w światowej walce ze zmianami klimatycznymi. Komisarz ds. Mobilności i Transportu Violeta Bulc oraz komisarz ds. Energii i Zmiany Klimatu Miguel Arias Cañete we wspólnym oświadczeniu powiedzieli, że „sektor morski musi mieć jasny wkład w realizowanie celów z paryskiego porozumienia klimatycznego.” „Istotne jest teraz, by efektywne środki na rzecz redukcji były wdrażane przed 2023 r. Niedługo powinny się też rozpocząć przygotowania do długoterminowych działań” – dodają.

Podczas gdy Unia Europejska ambitnie podeszła do tego zagadnienia, Komisja stwierdziła, że umowa była „dobrym punktem wyjścia do dalszych kontroli i udoskonaleń na przestrzeni lat.”

Według brytyjskiej grupy badawczej InfluenceMap, zmniejszenie emisji spalin o 70% byłoby krokiem przybliżającym do osiągnięcia celów realizowanych pod kątem porozumienia paryskiego.

Bruksela chce, by więcej pieniędzy wspierało klimat

Komisja Europejska szacuje, że między 2021 a 2030 rokiem należy znacznie zwiększyć finansowanie działań, które pozwolą zrealizować klimatyczne zobowiązania z Paryża. Przygotowała plan, jak wspierać inwestycje bardziej wspierające klimat i społeczeństwo. Regulacje będą miały wpływ na cały sektor finansowy, także …

Zeroemisyjne statki

Komisja Europejska przypomina, że transport morski stanowi obecnie około 2-3% światowej emisji CO2 i gdyby nie podjęto żadnych działań, mógłby osiągnąć nawet 10%. Dr Tristan Smith, profesor nadzwyczajny w dziedzinie energii i transportu morskiego na UCL Energy Institute, uważa, że cel  wyznaczony na 2050 rok może być jeszcze lepiej dopracowany w przyszłości. „Nawet przy najmniejszym zaangażowaniu przemysł morski będzie wymagał szybkich zmian technologicznych by produkować bezemisyjne statki, przechodząc z paliw kopalnianych na kombinację elektryczności (baterie), odnawialnych źródeł energii pochodzących z wodoru i potencjalnie bioenergii” – dodaje. Mimo że Smith przyznaje, że te zmiany są ogromne dla światowego przemysłu z liczbą 50 tys. statków żeglugi międzynarodowej, twierdzi, że te redukcje mogą zostać osiągnięte „na odpowiednim poziomie inwestycji i dzięki lepszym uregulowaniom prawnym”.

„To, co nastąpi później jest kluczowe” – mówi John Maggs, szef komisji Clean Shipping Coalition oraz senior policy advisor w organizacji pozarządowej Seas At Risk. Ostrzega też, że „IMO musi działać prędko by wprowadzić odpowiednie środki, które obetną emisje stanowczo i szybko w krótkim czasie. Bez tego, cele porozumienia paryskiego będą poza zasięgiem”.

Według tekstu przedłożonego krajom członkowskim przez grupę roboczą IMO, początkowa strategia nie będzie dla nich prawnie wiążąca.

Ostateczny plan jest oczekiwany najwcześniej w 2023 r.