Meksyk: Statua rdzennej mieszkanki kraju zastąpi w stolicy pomnik Kolumba

Tak według wizji władz miasta Meksyk ma wyglądać fragment Paseo de la Reforma z pomnikiem upamiętniającym kobiety z rdzennych społeczności, źródło: Gobierno de la Ciudad de Mexico

Tak według wizji władz miasta Meksyk ma wyglądać fragment Paseo de la Reforma z pomnikiem upamiętniającym kobiety z rdzennych społeczności, źródło: Gobierno de la Ciudad de Mexico

Burmistrz miasta Meksyk potwierdziła, że na przecinającej centrum meksykańskiej stolicy Promendzie Reform (Pasei de la Reforma) stanie statua rdzennej mieszkanki kraju – kopia słynnej prekolumbijskie rzeźby „Młodej kobiety z Amajac”. Zastąpi tam zdjęty z cokołu w ubiegłym roku pomnik Krzysztofa Kolumba.

 

 

Decyzja władz miasta Meksyk została ogłoszona wczoraj (12 października), czyli w 529. rocznicę dotarcia przez ekspedycję Krzysztof Kolumba do Ameryki. 12 października 1492 r. trzy statki płynące pod flagą Kastylii dotarły do archipelagu Bahamów.

Dzień ten jest dziś w wielu miejscach na świecie – w tym w Hiszpanii – świętowany jako Dzień Kolumba (Columbus Day). Ale coraz więcej krajów Ameryki Południowej woli tego dnia upamiętnić co innego – dramat rdzennej ludności, jaki rozegrał się po przybyciu na kontynent amerykański białych kolonizatorów.

Dlatego 12 października obchodzi się także Dzień Ludu (Día de la Raza), kiedy to wspomina się nie tylko ofiary kolonizacji, ale także opór jaki rdzenni mieszkańcy obu Ameryk stawiali najeźdźcom.

Columbus Day 2020: Meksyk domaga się od papieża przeprosin za czasy kolonizacji

Prezydent Meksyku domaga się od papieża Franciszka przeprosin za udział historyczny udział Kościoła Katolickiego w kolonizacji.

Ameryka Łacińska dyskutuje o kolonializmie

Ponowna debata o skutkach kolonializmu przetoczyła się przez Amerykę Północną na fali antyrasistowskich manifestacji w USA po śmierci podczas policyjnej interwencji w Minneapolis czarnoskórego Amerykanin George’a Floyda.

Doszło więc w niektórych krajach Ameryki Łacińskiej do protestów ludności indiańskiej, a także obalania pomników kolonizatorów czy zamazywania tabliczek z upamiętniającymi ich nazwami ulic czy placów.

W mieście Meksyk, właśnie z powodu obaw o jego obalenie, usunięto wówczas z cokołu na Paseo de la Reforma (choć oficjalnie z powodu renowacji) pomnik Kolumba. Figura ta, co potwierdziła już burmistrz meksykańskiej stolicy Claudia Sheinbaum, już jednak na swoje wcześniejsze miejsce nie wróci.

Zamiast niej na pustym obecnie cokole stanie rzeźba przedstawiające rdzenną mieszkankę Meksyku. Będzie to kopia słynnej „Młodej kobiety z Amajac”, czyli figury odnalezionej w styczniu podczas wykopalisk w stanie Veracruz.

Archeolodzy podejrzewają, że przedstawia ona przywódczynię społeczności Huasteków, czyli Indian z grupy Majów, która zamieszkiwała nie tylko tereny dzisiejszego Veracruz, ale także San Luis Potosí oraz Tamaulipas w zachodniej części Meksyku. Oryginalna rzeźba „Młodej kobiety z Amajac” znajduje się w stołecznym Muzeum Antropologicznym.

Kolumbia: Indianie obalili pomnik konkwistadora. Dyskusja o kolonializmie przenosi się do Ameryki Południowej

W położonym na południowym-zachodzie Kolumbii mieście Popayán Indianie z plemienia Misak obalili pomnik założyciela miasta – hiszpańskiego konkwistadora Sebastiána de Belalcázara. Był to protest przeciw dawnej przemocy Europejczyków wobec tubylczej ludności.

Huastecka kobieta zamiast sztuki współczesnej

Jak powiedziała Sheinbaum, zmiana figury na cokole to kolejny element dekolonizacji Meksyku. „Ta nowa rzeźba, trzy razy większa od pomnika Kolumba, będzie symbolem tego, że kobiety z rdzennych społeczności były jedną z najbardziej prześladowanych przez kolonizatorów grup” – dodała burmistrz meksykańskiej stolicy.

Umieszczenie na Paseo de la Reforma kopii rzeźby „Młodej kobiety z Amajac” ma być też jasnym odwołaniem do historii Meksyku. Dlatego odrzucono w końcu wcześniejszy pomysł, aby Kolumba zastąpiła sztuka współczesna, jedynie nawiązująca do sztuki indiańskiej.

Wcześniej bowiem planowano na cokole postawić rzeźbę inspirowaną prekolumbijskimi wyobrażeniami głów wojowników i wodzów z plemienia Olmeków. Uznano bowiem, że należy postawić na figurę będącą elementem całkowicie rdzennej kultury Meksyku.