Facebook blokuje prawicową dezinformację przed wyborami do PE

Facebook. / Zdjęcie unsplash.com via @conkarampelas

Nowojorska organizacja pozarządowa o nazwie Avaaz przybliżyła w środę skalę dezinformacji prowadzonej w mediach społecznościowych przez skrajnie prawicowe organizacje. Facebook reaguje, blokując podejrzane konta, jednak treści wzywające do hejtu czy nienawiści wciąż docierają do użytkowników.

 

W związku ze zgłoszeniami Avaaz, zajmującej się zwalczaniem dezinformacji w sieci, Facebook usunął prawie 500 kont rozpowszechniających fałszywe wiadomości i mowę nienawiści obserwowanych przez niemal 6 milionów użytkowników. Portal analizuje kolejne podejrzane profile, obserwowane łącznie przez 26 milionów użytkowników.

Facebook, Google i Twitter po raz kolejny upomniane przez KE

Komisja Europejska po raz kolejny napomniała Facebooka, Google i Twittera za niewystarczające działania dotyczące zwalczania fake newsów przed nadchodzącymi wyborami do Parlamentu Europejskiego.
 

Technologiczni giganci w październiku 2018 roku zobowiązali się do jeszcze intensywniejszej pracy na rzecz zwalczania fałszywych informacji w …

Na rzecz skrajności

Wiadomość o działaniu amerykańskiej korporacji pojawiła się w kilka dni po tym, jak Komisja Europejska wyraziła niezadowolenie z niewystarczających – jej zdaniem – wysiłków technologicznych gigantów w walce z fake newsami w kontekście zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego.

Avaaz poinformował, że zawieszone strony działały we Francji, Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Polsce i Hiszpanii. Wśród nich były rasistowskie profile z Francji i Niemiec, takie które promowały negację Holocaustu czy działające na rzecz skrajnych partii, np. Alternatywy dla Niemiec (AfD).

Większość z zablokowanych stron korzystała z fałszywych profili, aby sztucznie zwiększyć ruch na profilach skrajnie prawicowych grup szerzących nienawiść i antyunijne informacje. Avaaz szacuje, że profile były bardzo popularne. Zanotowały prawie 500 milionów wyświetleń.

Facebook zamknął ponad 300 stron z rosyjską dezinformacją

Kierownictwo Facebooka poinformowało, że zidentyfikowało i usunęło z serwisu 315 stron oraz 152 profile, a także 41 kont na Instagramie. Oskarżenie? Kolportowanie rosyjskiej dezinformacji. Większość z nich adresowana była do użytkowników na Kaukazie, na Ukrainie, w Mołdawii i w Azji …

Podstępna taktyka

Avaaz podkreślił, że zablokowane konta charakteryzowały się wysokim poziomem interakcji. Korzystały przy tym z rozmaitych środków dotarcia do użytkowników. Na „czarnej liście” znalazły się więc jasno sprofilowane konta rozpowszechniające nieprawdziwe informacje na temat środowisk LGBT, ruchu feministycznego czy imigrantów.

Z kolei profile prowadzone we Włoszech działały w bardziej wysublimowany sposób, zajmując się początkowo sportem, urodą czy zdrowiem, by następnie – po zdobyciu wystarczającej liczby użytkowników – przekształcić się w narzędzie polityczne.

Wśród zamkniętych kont znalazł się np. profil stowarzyszenia hodowców rolnych, który z czasem rozpoczął działalność polityczną w służbie skrajnej Ligi, rozpowszechniając wideo pokazujące np. migrantów niszczących wozy policyjne.

Google znów ukarany przez KE. Tym razem za monopol w reklamach

Komisja Europejska nałożyła na Google karę w wysokości 1,49 mld euro za naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych. Chodzi o wykorzystywanie dominującej pozycji na rynku internetowej reklamy. To już kolejna wysoka kara finansowa nałożona przez Brukselę na amerykański koncern.
 

KE uznała, że Google …

Celem wybory europejskie

Według Avaaz szerzenie politycznej dezinformacji miało na celu głównie przyczynić się do wpłynięcia na wynik wyborów do PE. Z raportu wynika, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy profile wygenerowały więcej interakcji (13 milionów) niż te należące do głównych skrajnych ugrupowań, jak Liga, AfD, hiszpański Vox czy Partia Brexit Nigela Farage’a.

Każdego dnia w Europie dezinformacyjne treści były oglądane 6 milionów razy. W Polsce zostało zamkniętych prawie 27 stron obserwowanych przez 1,9 miliona użytkowników, rozszerzających antyimigranckie i antyunijne treści.

Avaaz zwraca uwagę, że większość użytkowników narażonych na rozpowszechniane fałszywe treści prawdopodobnie nie była tego świadoma. Według organizacji, Facebook robi zbyt mało na rzecz eliminacji dezinformacji. Wśród rekomendacji znalazły się m. in. apel o zdwojenie wysiłków na rzecz usunięcia zduplikowanych kont rozprowadzających wprowadzające w błąd treści.

Facebook zmienia zasady wykupywania reklam politycznych

Facebook zapowiedział wprowadzenie nowych rozwiązań, które mają zapewnić większą przejrzystość w funkcjonowaniu w serwisie reklam politycznych. Nowe reguły mają zacząć obowiązywać jeszcze przed majowymi wyborami do Parlamentu Europejskiego.
 

Nowe zasady dotyczące wykupywania reklam politycznych testowane były podczas listopadowych tzw. wyborów środka …