Wielka Brytania: Wielkie kolejki tirów na granicy. Obawy o dostawy towarów przed świętami

Ciężarówki w dokach wschodniej części Dover, źródło: www.geograph.org.uk, © Copyright Oast House Archive (CC BY-SA 2.0)

Ciężarówki w dokach wschodniej części Dover, źródło: www.geograph.org.uk, © Copyright Oast House Archive (CC BY-SA 2.0)

Z powodu wykrycia w południowej Anglii nowego, zdolnego do szybszego rozprzestrzeniania się wariantu koronawirusa SARS-CoV-2, Francja zamknęła swoją granicę dla wszystkich podróżnych z Wielkiej Brytanii, w tym kierowców ciężarówek.

 

 

Już kilkanaście państw członkowskich Unii Europejskiej wstrzymało bądź zapowiedziało wstrzymanie komunikacji lotniczej z Wielką Brytanią, Francja poszła najdalej w swoich restrykcjach i zamknęła swoje granice całkowicie przed przybyszami z Wielkiej Brytanii.

Na razie to rozporządzenie obowiązywać ma przez 48 godzin, ale władze w Paryżu podały, że liczą, iż w tym czasie uda się osiągnąć porozumienie w sprawie wspólnych dla całej UE zasad ruchu z Wielką Brytanią. Jeśli go nie będzie, Francja zapewne swoje restrykcje przedłuży.

Koronawirus: W części Anglii ścisły lockdown w okresie świątecznym. Kraje europejskie wstrzymują loty do Wielkiej Brytanii

Od dziś w Londynie i południowej oraz wschodniej Anglii obowiązują bardzo ścisłe obostrzenia przeciwepidemiczne czwartego stopnia. Na tym obszarze praktycznie niemożliwe będą spotkania ludzi z różnych gospodarstw domowych.

 

Nowy, czwarty poziom restrykcji obowiązywać będzie na obszarze zamieszkanym przez 2/3 mieszkańców Anglii, …

Nawet 10 tys. ciężarówek dziennie

Francuski zakaz dotyczy nie tylko ruchu samolotowego, ale również morskiego i drogowego. Do Francji nie są wpuszczane nawet ciężarówki z różnego rodzaju towarami. Transport drogowy między Francją a Wielką Brytanią jest możliwy dzięki tunelowi pod kanałem La Manche.

Każdego dnia granicę przekracza w ten sposób kilka tysięcy tirów, a w okresie przedświątecznym bywa to nawet więcej niż 10 tys. dziennie. Co więcej, z powodu braku umowy handlowej między Wielką Brytanią a UE, wiele firm z obu stron granicy chciało sprowadzić jak najwięcej towarów zanim skończy się wraz z końcem roku okres przejściowy, i – jeśli nie będzie umowy – pojawią się cła.

Dlatego w okolicy przejść granicznych po stronie angielskiej utworzyły się już gigantyczne kolejki tirów czekający na możliwość przejazdu Eurotunelem do Francji, a wszystkie postojowe parkingi są wypełnione do ostatniego miejsca.

To spory problem ponieważ, w części tych ciężarówek jest żywność, która nie może w nich być zbyt długo przechowywana. Ponadto najwięcej tych ciężarówek utknęło w okolicy Dover oraz innych nadmorskich miast hrabstwa Kent, a to właśnie tam stwierdzono największe ognisko nowej odmiany koronawirusa.

Ponadto, z powodu obowiązywania w tej okolicy czwartego stopnia obostrzeń przeciwepidemicznych pozamykane są hotele, a restauracje czy inne lokale gastronomiczne nie działają. Wielu kierowców z Europy stanęło więc przed ryzykiem spędzenia świąt w swoim pojeździe.

Wielka Brytania: Wykryto nowy wariant koronawirusa. Ten szczep rozprzestrzenia się szybciej

Wirusy, także te najpowszechniej infekujące ludzkość, nierzadko mutują podczas reprodukcji w organizmach kolejnych osób.

Rząd zapewnia, że szczepionki z Belgii dotrą

Brytyjski minister transportu Grant Shapps poinformował rano, że toczą się już od wczoraj (20 grudnia) intensywne rozmowy ze stroną francuską, aby przywrócić choćby ruch transportowy. Dodał też, że zakaz dotyczy wjazdu ludzi, a nie towarów, a więc transport samych kontenerów i rozładunek ich we francuskich portach z pokładu statków, ale bez schodzenia Brytyjczyków na ląd jest cały czas możliwy.

Dlatego zapewnił, że na razie nie ma ryzyka, że w Wielkiej Brytanii zabraknie najistotniejszych towarów jakie trzeba sprowadzać z Europy, np. niektórych rodzajów żywności, leków czy szczepionek.

Opracowane przez amerykańsko-niemieckie konsorcjum Pfizer-BioNTech szczepionki na koronawirusa, które zostały już dopuszczone do stosowania w Wielkiej Brytanii i są tam podawane pierwszym osobom trafiają na brytyjskie terytorium z Belgii. Shapps przekazał też, że gdyby doszło do poważniejszych zakłóceń, do transportu szczepionek są gotowe wojskowe samoloty transportowe.

Koronawirus: Sytuacja w Polsce, Europie i na świecie – AKTUALIZACJA

Najnowsze informacje na temat pandemii koronawirusa w Polsce, Europie i na świecie – TEKST NA BIEŻĄCO AKTUALIZOWANY

Sztab Cobra o bezpieczeństwie żywnościowym

Część brytyjskich mediów wyraża jednak obawy o utrzymanie przed świętami łańcucha dostaw. Część towarów lub świątecznych paczek może do Wielkiej Brytanii nie dojechać, bo skoro ciężarówki nie mogą wjechać do Francji (a potem dalej do Europy), to nie wrócą też z innymi towarami z powrotem na brytyjską stronę kanału La Manche.

Również francuskie czy pochodzące z innych krajów europejskich ciężarówki zapewne też nie przyjadą, ponieważ ich kierowcy nie będą mieć pewności czy wrócą do domu przez świętami.

Dlatego premier Boris Johnson na zwołanym na dziś (21 grudnia) posiedzeniu specjalnego sztabu antykryzysowego Cobra chce rozmawiać nie tylko o sytuacji epidemiologicznej w Wielkiej Brytanii, ale także o bezpieczeństwie dostaw i bezpieczeństwie żywnościowym przed świętami.

Rząd w Londynie zaapelował też do obywateli, aby nie robili teraz gwałtownych zapasów, ponieważ to właśnie panika może spowodować chwilowe braki w sklepach, a to z kolei znów wzmoże panikę.

Ale na wieść o wprowadzeniu od wczoraj w dużej części Anglii bardzo restrykcyjnego czwartego poziomu przeciwepidemicznych obostrzeń oraz o wstrzymaniu połączeń transportowych z Wielką Brytanią przez kraje europejskie mocno osłabił się kurs funta szterlinga i to zarówno w stosunku do dolara amerykańskiego, jak i euro.