EurActiv.pl

EU news and policy debates across languages

Luty 21, 2017

#NieudanyPrezent

Informacje prasowe

#NieudanyPrezent

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

Coraz bliżej gwiazdka, a to oznacza, że Święty Mikołaj tuż tuż. Co zrobić, jeśli jednak nie dotrze do nas na czas, zapomni, że ostatnie miesiące spędziliśmy na siłowni i zrzuciliśmy kilka kilogramów albo podaruje nam prezent, który się zepsuł? O tym, jak poradzić sobie z potknięciami „Świętego Mikołaja”, podpowiada Europejskie Centrum Konsumenckie.

Nie dotarł przed Wigilią…

Zamówiony w internecie prezent nie przyszedł na czas? Nie musisz go przechowywać do kolejnej okazji. Pamiętaj, jeżeli kupujesz na odległość u przedsiębiorcy zarejestrowanego na terenie UE, Norwegii lub Islandii możesz odstąpić od umowy w terminie 14 dni od doręczenia przesyłki. Na odesłanie produktu masz kolejne 14 dni.  Przedsiębiorca ma 30 dni na doręczenie zakupionego produktu, chyba, że w regulaminie zaznaczy  inaczej. Jeżeli po świętach znajdziesz w skrzynce prezent, który nie dotarł na czas, możesz go zwrócić bez podawania przyczyny.

Nie pasuje na mnie…

Podarowałeś prezent bliskiej osobie, jednak nie trafiłeś z rozmiarem? Nic straconego w ciągu 14 dni możesz odstąpić od umowy zawartej przez internet i kupić produkt we właściwym rozmiarze. Skontaktuj się z przedsiębiorcą, być może wymieni go bez konieczności zawierania kolejnej umowy. Pamiętaj, jeżeli kupujesz w sklepie stacjonarnym sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu, jest to wyłącznie jego dobra wola. Jeżeli nie jesteś pewien czy prezent spodoba się obdarowywanej osobie, zapytaj sprzedawcę o możliwość zwrotu lub wymiany jeszcze przed zakupem.

Po kilku dniach się zepsuł…

Kupiłeś kuzynowi tablet, który działał zaledwie kilka dni? Nie przejmuj się, w dalszym ciągu możesz zachować twarz i wyjść na dobrego wujka. Pamiętaj, aby reklamować wadliwy towar nie potrzebujesz gwarancji. Wszystkie towary zakupione u sprzedawcy zarejestrowanego na terenie UE, Norwegii lub Islandii możesz reklamować do 2 lat na zasadach rękojmi. Oznacza to, że możesz domagać się: naprawy wadliwego produktu, wymiany na nowy, stosownej obniżki ceny lub odstąpienia od umowy. Jeżeli twoim pierwszym żądaniem jest obniżka ceny lub odstąpienie od umowy, sprzedawca może nie uwzględnić tego roszczenia, ale powinien wtedy niezwłocznie wymienić rzecz wadliwą na nową albo usunąć wadę.

Gwarancję warto wykorzystać, gdy towar został zakupiony za granicą, a w kraju można skorzystać z naprawy w autoryzowanym serwisie lub gdy okres gwarancji jest dłuższy niż 2 lata (wówczas wygasa prawo do rękojmi). Gwarant musi wykonać swoje obowiązki (np. naprawić lub wymienić towar) w terminie wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym.

Prezent zniszczony w dostawie…

Lampka nocna, o której marzyła babcia została potłuczona w trakcie dostawy? Złożyłeś reklamację, jednak sprzedawca zrzuca winę na dostawcę np. firmę kurierską? Pamiętaj, jeżeli przewoźnika zarekomendował przedsiębiorca, odpowiedzialność za uszkodzenie przesyłki spoczywa na sprzedawcy, aż do momentu wydania rzeczy kupującemu. W sytuacji, gdy zrezygnowałeś z oferowanych przez przedsiębiorcę form dostawy i wybrałeś inną firmę, sprzedawca nie odpowiada za wady powstałe w czasie transportu.

Kupiłem za granicą,  gdzie szukać pomocy?

Zakupiłeś produkt w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii, a przedsiębiorca nie odpowiada na reklamacje? Pamiętaj, jeżeli masz problemem z zagraniczną firmą zarejestrowaną na terenie UE, Norwegii lub Islandii, zgłoś się po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Już od 10 stycznia do internetowej platformy rozstrzygania sporów (ODR) zostaną przyłączone polskie podmioty odpowiedzialne za pozasądowe rozwiązywanie sporów  (ADR). Platforma ma na celu pomoc konsumentom i przedsiębiorcom w znalezieniu polubownego rozwiązania po nieudanej procedurze reklamacyjnej, w przypadku umów zawartych w internecie.

 

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Dodatkowe informacje:
Katarzyna Słupek
Specjalista ds. komunikacji
Europejskie Centrum Konsumenckie
Tel.: 22 55 60 248
E-mail: katarzyna.slupek@konsument.gov.pl
@ECCPoland
Aplikacja ECC-Net Travel
Newsletter

Niniejsza informacja prasowa jest częścią działania 670714 — ECC-Net PL FPA,  które otrzymało dofinansowanie w ramach dotacji na działania Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) z Programu Ochrony Konsumentów w Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Treść informacji prasowej przedstawia poglądy autora i stanowi jego wyłączną odpowiedzialność; w żaden sposób nie odzwierciedla poglądów Komisji Europejskiej i/lub Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności ani innego organu Unii Europejskiej. Komisja Europejska i/lub Agencja Wykonawcza nie przyjmują odpowiedzialności za żadne wykorzystanie zawartych informacji.